אוסטאופתיה לטיפול בעקב ובקרסול כף הרגל

כף הרגל משמשת אותנו לדריכה במהלך הליכה וריצה. במהלך השנים מצטברים לחצים על כף הרגל הגורמים בין השאר לפגיעה בעקב. כאבים מופיעים ברמות שונות, החל במטרד קל ועד לכאב כרוני ולקשיי הליכה. הגורמים המוכרים יותר לפגיעות בעקב הם דלקות גידים ומפרקים, שברי מאמץ, דורבן (בליטה של העצם) ורגישות בעצב.

כדי לטפל בכאבים בעקב יש לאבחן את הגורמים ולאחר מכן להתאים את הטיפול בהתאם. פעמים רבות טיפול קונבנציונלי אינו מאפשר לזהות את הגורם לכאב או לטפל בשורש הבעייה. במקרים כאלה מוצעים טיפולים מונעים כגון שימוש במדרסים, מנוחה ושינויים שמטרתם להפחית את הלחץ על כף הרגל והעקב, טיפולים תרופתיים לדלקת ולהחלשת כאבים ובמקרים קיצוניים גם ניתוח. לכן רבים פונים לטיפולי אוסטאופתיה שהיא טכניקת טיפול ידני שמאפשרת הן את אבחון הגורם לכאבים בעקב כף הרגל והן את ריפויו.

אוסטאופתיה לטיפול בכאבים בעקב

אבחון שמרני לגורמים לפגיעות בעקב כף הרגל מאפשר לעתים לזהות את הגורמים ולטפל בהם. אבל כאשר הפגיעה היא ברצועות, לא ניתן לאבחן את הגורם באמצעות צילום רנטגן וכדומה. אוסטאופתיה לטיפול בדורבן ובבעיות בכף הרגל כוללת אבחון ידני לזיהוי מקור הפגיעה בעקב ולאחר מכן טיפול נקודתי המסייע להשבת העצמות למקומן ולחידוש זרימת נוזלי הגוף החיוניים לתפקוד. אוסטאופתיה היא טיפול מנואלי אלטרנטיבי, המתבצע באמצעות בדיקה והזזה עדינה של אברי הגוף, ללא שימוש במיכשור. האוסטאופת מאבחן את מקום הפגיעה (לעתים גם בעזרת צילומים וסריקות) ומטפל באופן ידני בהסרת הלחץ מהאזור הפגוע וכך מאפשר לרקמות להתרפא באופן עצמי.

הטיפול האוסטאופתי עשוי, במקרים רבים, למנוע את הצורך בטיפולים מסובכים יותר. הוא מתבצע כטיפול אינדיבידואלי ובשילוב טיפולים פיזיותרפיים ואחרים. היתרון של הטיפול האוסטאופתי הוא ביכולת לזהות במדויק את מקור הפגיעה בעקב, גם במקרים שבהם צילומי רנטגן וטיפולים שמרניים לא מצליחים לאתר את הסיבה לכאבים. כמו כן אוסטאופתיה לטיפול בכאבים בעקב מסייעת לשחרור חסימות בזרימת הנוזלים באזור העקב ועל ידי כך מאפשרת למנוע נפיחות במקום, דלקות ובעיות הנגרמות בשל חסימת כלי דם ולימפה

סוגים נפוצים של כאבים בעקב

ישנם כמה גורמים לכאבים בעקב, אם כי את חלקם, כאמור, קשה לאבחן: דלקות בכף הרגל – דלקות בכף הרגל, כגון דלקת גיד הקרסול, דלקת במפרק שמשפיעה על אזור העקב, דלקת ברקמת כף הרגל ועוד עשויות לגרום לכאבים ולקשיי הליכה.
דורבן בכף הרגל – דורבן הוא בליטת עצם המופיעה בשל דלקת ברצועה התומכת בכף הרגל ומחוברת לעצם העקב. פגיעות דורבן מתרחשות בדרך כלל מנעליים לא מותאמות, מהשמנת יתר, מפעילות כגון ריצה או קפיצה על משטח קשה. הדורבן מתבטא בכאבים עזים בעקב כף הרגל המופיעים בעיקר לאחר מנוחה.
הטיפול השמרני בדלקות כולל הפחתת העומס מהעקב באמצעות מדרסים או החלפת נעליים, מנוחה וטיפול תרופתי נגד דלקות או כאבים. טיפולים חריפים יותר כוללים גלי הלם ובמקרים קיצוניים ניתוח. שבר מאמץ – עומס מוגזם על כף הרגל עלול לגרום לשברים קטנים בעצמות כף הרגל, בעיקר בעצמות העקב.

נקע בקרסול - הוא פגיעה מוכרת במקצועות ספורט שונים. נקעים בקרסול מדורגים לפי שלוש דרגות חומרה, החל במתיחה או קריעה של רצועה, ועד לקרע מלא של רצועות כף הרגל. בנקעי קרסול הפגיעה היא בדרך כלל ברצועה הקדמית הצדית. הטיפול המיידי בנקע הוא מנוחה, קרח וחבישת לחץ. הריפוי מתבצע באמצעות התעמלות, טיפולי לייזר, עיסוי ועוד. אוסטאופתיה לטיפול נקע בקרסול יעילה מאוד לטיפול בפגיעות אלו, מכיוון שזהו טיפול עדין ויסודי שמסייע לרקמות לשוב ולהשתקם.
פגיעה בבוריסטיס – באזור העקב ממוקמים שקי נוזלים המגנים על הרקמות הרכות והקשות. פגיעה בשק בוריסטיס מובילה לפגיעה בגידים ולעומס יתר. הטיפול כולל הנחת קרח על אזור העקב, מנוחה, ותרגילים לחיזוק שרירי כף הרגל.
גורמים נוספים לכאבים בעקב הם פגיעה בעצבים הממוקמים בכף הרגל, בעיות גדילה של גיל ההתבגרות, נקעים, חבורות ועוד.
ההחלמה אורכת בדרך כלל זמן רב, ויש צורך בחזרה הדרגתית לתפקוד מלא. אוסטאופתיה לטיפול בכאבים בעקב מסייעת הן בריפוי המקום והן בתהליך ההחלמה.