טיפול אוסטאופתי לכאבים במרפק או כף היד

כאבים במרפק ובכף היד נגרמים מסיבות שונות, ביניהן פגיעה פיזית, דלקת מפרקים, זיהום חיידקי, וממחלות או בעיות רפואיות. כאבים אלה יכולים להיות קלים, אבל כשמופעל לחץ על היד או כאשר מבצעים באמצעותה פעולות חוזרות, הכאב הופך בלתי נסבל. ולעתים אף נגרם נזק כרוני במקום הפגוע. טיפול בכאבים במפרקי האמה מתבצע בטווח גדול של אפשרויות. בחלק מהמקרים ניתן להחליש את הכאב או להשתמש בתמיכה ליד שמסייעת בתפקוד היום-יומי ובמקרים אחרים לרפא את הגורם לכאב. טיפול אוסטאופתי לכאבים במרפק או כף היד מחזק את הטיפול השמרני והאלטרנטיבי בכאב. הטיפול האוסטאופתי משחרר את המקום הפגוע ואת הלחץ המופעל על העצב המרדיאני, מקל על יכולת התנועה ופעמים רבות גם מרפא את המקום שבו נגרמה הפגיעה.

פגיעות במרפק ובכף היד

כאבים במרפקהמרפק מורכב מעצמות ארוכות שכוללות את עצם הזרוע, עצם הגומד הפנימית ועצם הרדיוס של האמה. הוא מאפשר תנועה כגון כיפוף או סיבוב היד, כאשר השרירים מאפשרים להגמיש ולהרחיב את טווח התנועה. כאשר הגידים שמחברים בין העצמות והשרירים נפגעים מדלקת חשוב להפסיק את הפעילות לתקופה הנמשכת כמה שבועות.

מלבד כאבים במרפק שעלולים לפגוע בפעילות, פגיעות חוזרות בגיד עלולות לגרום למצב כרוני של הסתיידות הגידים. משככי כאבים מועילים בהחלשת הכאב אך חשוב לציין כי ישנם רופאים שמעדיפים להימנע ממתן משככי כאבים, מכיוון שהכאב משמש התראה לפגיעה שיכולה להיות חמורה יותר. כאבים במרפק מקרינים גם על האצבעות ומשפיעים על תפקודן.

הגורמים לכאבים במפרקי האמה

• דלקות מפרקים שגרוניות – הטיפול הוא בתרופות וסטרואידים.
  • מחלות אוטואימוניות כגון זאבת ומחלות שנגרמות מעודף חומצה אוראית הגורמת להיווצרות של גבישים במרפק – טיפול תרופתי למניעת חזרה של הסימפטומים.
  • זיהום של חיידקים שגורם לדלקת במרפק – מתבטא באדמומיות ובחום גבוה. נמשך כמה שבועות.
  • מחלות ניווניות – פוגעות בסחוס המונע חיכוך של עצמות המפרק. הטיפול כולל תרגילים שמטרתם לחזק את השרירים.

הטיפולים השמרניים במקרים שבהם הטיפול הסטנדרטי אינו מספק פיתרון כוללים גלי הלם או ניתוח שלאחריו תקופת החלמה ארוכה. טיפול אוסטאופתי לכאבים בכף היד ולפגיעות במרפק מסייע בריפוי המקום הפגוע ולעתים אף מונע את הצורך בטיפולים קיצוניים.

פגיעות נפוצות במרפק ובכף היד

פגיעה בעצב המרדיאני

העצבים והגידים ממוקמים בתעלה הנמשכת לאורך האמה מהמרפק לכף היד. בתעלה זו ישנן כמה נקודות שבהן עלול להיווצר לחץ על העצב המרידיאני וכתוצאה מכך נגרמים פגיעה ביד וכאבים.
תסמונת תעלה רדיאלית (מרפק) מתבטאת בלחץ על העצב באזור המרפק שיכול לגרום לכאבים באצבעות היד. תסמונת תעלה קרפלית (שורש כף היד) כוללת כאב בשורש כף היד וחוסר תחושה בכף היד ובאצבעות, תחושת נימול, חוסר יכולת להשתמש באצבעות וכאבים בזרוע.
טיפול אוסטאופתי לכאבים מאפשר לאבחן את מקום הפגיעה ולטפל נקודתית בכאב, ללא שימוש בתרופות. הטיפול משחרר את הלחץ המופעל על העצב ומאפשר להחזיר אותו לתפקוד.

בוריטיס מרפק

דלקת בורסה שהיא שק הנוזלים הממוקם במרפק ומונע חיכוך של המפרק. הוא יכול להיפגע בשל מכה או תנועת מרפק, מחלות מפרקים, דלקת מקומית ועוד. מתבטא בהתנפחות המרפק.

מרפק טניס (אוריקונדיליטיס לטראלי)

פגיעה שנגרמת בשל הפעלה חוזרת של שורש כף היד שיכולה להיגרם בשל משחק טניס, עבודות מכונאות וכדומה. היא נגרמת בחלקו החיצוני של המפרק שבו מתחברים הגידים של המרפק ושרירי האמה. בשל הפגיעה מופיעים כאב שמתגבר בשעות הערב, נפיחות מקומית ואפילו חום. בכאבי מרפק טניס מטפלים באמצעות קירור המקום, רצועת תמיכה, מנוחה ותרופות נגד כאב ונוגדי דלקות.

מרפק גולף (אפיקוליזוטיס מדיאלי)

ניוון כרוני של גידי הזרוע שנגרם בשל דלקת באזור שבו גידי האמה מתחברים עם מפרק המרפק הפנימי. נגרמים כאבים ורגישות באזור המרפק הפנימי ונפגעת יכולת האחיזה של האצבעות. עלול לגרום גם לכאבים בשורש כף היד. בפגיעה זו נשמרת יכולת התנועה אבל אימוץ גיד האמה גורם לכאבים. כאב בשורש כף היד יכול להקרין גם על האצבעות. המפרק עלול להתנפח ולהפוך רגיש.
הטיפול בכף יד פגועה כולל מנוחה והגבלה בתנועה, שימוש במשככי כאבים, לעתים זריקות סטרואידים למקום הכאב. טיפול שמרני כולל עיסוי מפרקי הידיים עם שמן פרפין. הטיפול כולל קירור המקום, מנוחה ותרופות, לעתים זריקות סטרואידים. החזרה לפעילות מתבצעת באופן הדרגתי. שימוש ברצועת תמיכה יכול להגן מפני פגיעה חוזרת במקום. טיפול אוסטאופתי לכאבים בכף היד מסיר את חסימת התעלה הקרפלית ואת הלחץ המופעל על שורש כף היד והאצבעות.