אוסטאופתיה או פיזיותרפיה – ההבדלים בין השניים

אוסטאופתיה ופיזיותרפיה הן שתי טכניקות טיפול ידני שונות, שמסייעות למטופלים במקרים בהם אובחנה פגיעה בשלד או ברקמות הרכות (שרירים, עצבים, גידים). טיפול אוסטאופתי וטיפול פיזיותרפי יכולים להשלים זה את זה בתהליכים טיפוליים רבים.

מהי אוסטאופתיה

אוסטאופתיה היא טכניקת טיפול אלטרנטיבית שפותחה ע"י ד"ר אנדרו טיילור סטיל, רופא אמריקאי לפני כמאה וחמישים שנים. התפיסה הטיפולית היא הוליסטית, כלומר, ריפוי האיבר הפגוע הוא ריפוי הגוף כולו. האמונה הבסיסית היא שהגוף ניחן ביכולת ריפוי פנימית ושיש לו את היכולת להתגבר על מחלות ו"הפרעות" רבות בעזרת עצמו.

ד”ר סטיל, הבחין בכך שבעיות רפואיות מתקיימות מהפרעות במערכת השריר והשלד. מכאן שהאמין כי על ידי טיפול במערכת השריר והשלד, ניתן לסייע במגוון רחב של מחלות וכך לחסוך מהמטופלים תופעות לוואי קשות של תרופות חזקות וניתוחים לא נחוצים.  גם כיום, הטכניקה האוסטאופתית מיועדת לאבחן ולרפא בעיות שנגרמות מתזוזה לא תקינה של עצמות השלד. מטרות הטיפול הן לשחרר לחץ לקוי שמפעילות עצמות עמוד השדרה על רקמות רכות ולהשיב לעצמות הגולגולת והשלד את הריתמוס הטבעי שלהן.

שיטת הטיפול כוללת אבחון אינדיבידואלי של מקום הכאב ומקורו וטיפול ידני עדין במיוחד. הטיפול האוסטאופתי מתבצע בידי המטפל ללא שימוש במכשירים, כשהמטופל פסיבי, כלומר, לא מבצע פעילות כגון התנגדות למניפולציות (משיכה או לחץ) בתהליך הטיפול. לעיתים נעשה שימוש בטכניקת דיקור יבש המוכחת כמסייעת בהפחתת כאבים ופתרון ההפרעות במערכת השריר והשלד.

הטיפול ככללו משחרר את הגוף מכאב שנגרם מלחץ שהופעל על רקמה רכה, כאשר שחרור של צינורות הלימפה והנוזלים בגוף מסייע להשיב זרימה תקינה לרקמות הפגועות. זהו טיפול אלטרנטיבי ממוקד שכולל כמה טיפולים בלבד. הטיפול האוסטאופתי מתאים לגברים, לנשים ולבני כל הגילים, החל בתינוקות רכים ועד לקשישים חסרי יכולת תנועה.

מהי פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא תחום פרא-רפואי שעוסק אף הוא בשיפור תפקודי מערכות השלד והרקמות הרכות. גם בתחום זה הטיפול יכול להתבצע במבוגרים ובתינוקות, בידי מטפלים מוסמכים, במטרה לאבחן ולתקן בעיות תנועה שנוצרו מפגיעה במערכות השלד, השריר והעצבים. פיזיותרפיה מיועדת בעיקר לטיפול בפגיעות בשרירים הגורמות לדרגות שונות של חוסר יכולת תנועה וכאבים.

הכאבים יכולים להופיע משלל סיבות כגון פגיעה פיזית, תאונה, דלקות פנימיות, מחלות שונות ועוד.

טיפול פיזיותרפי כולל אבחון ותרגול אקטיבי של המטופל במטרה להחזיר לאברים הפגועים את יכולת התפקוד, כשהמטפל מפעיל לחץ על האברים או כשהמטופל לוקח חלק פעיל באמצעות הנעת אברים או התנגדות ללחץ. הפיזיותרפיסט עשוי להסתייע באביזרי עזר טיפוליים לחימום מקם הפגיעה, קירור מקום הפגיעה, או לגירוי המקום באמצעות גלים קצרים. הטיפול כולל סדרת טיפולים וכרוך בהמשך ביצוע תרגילים מותאמים בין ולאחר הטיפולים, במטרה לאפשר לאזור שנפגע לחזור לתפקוד התנועתי שלו.

מהם ההבדלים בין אוסטאופתיה ובין פיזיותרפיה

קיים דמיון כללי בין אוסטאופתיה ובין פיזיותרפיה, אך ישנם הבדלים מהותיים רבים הן באופן הטיפול ובמטרת הטיפול.

• מטרת הטיפול

• אוסטאופתיה מתייחסת לגוף כאל מכלול, החל בתשאול ואבחון המטופל ועד לטיפול שמטרתו לסייע לאברים נוספים בגוף לשוב לתפקוד, לדוגמה, טיפול בחסימה באזור הגולגולת משחרר לחץ על מערכת העצבים שגורם לבעיות עיכול.
      • פיזיותרפיה מתייחסת לחוסר התפקוד הספציפי של האזור הפגוע שנגרם מפגיעה פיזית, במטרה להשיב לאיבר שאינו מתפקד את יכולת התנועה.
    • אופן הטיפול

• אוסטאופתיה היא טיפול ידני עדין במיוחד, שמתבצע על מיטת טיפולים. המטפל מאתר את הנקודות הפגועות ומשחרר אותן בעדינות. באופן הזה ניתן להניע בעדינות נקודות מגע באופן שלא מתאפשר בשיטת טיפול אחרת.
      • פיזיותרפיה היא שיטת טיפול ידנית הכוללת הפעלת מניפולציות כגון משיכה או דחיפה תוך התנגדות פעילה של שרירי המטופל. הטיפול מתבצע בתנוחות שונות, בהתאם למיקום האיבר הפגוע ולסוג הפגיעה ודורש תחזוק והמשך תרגול בין המפגשים.
    • תוצאות הטיפול

• אוסטאופתיה מאפשרת לגוף לחזור לתנועתיות באמצעות הסרת חסימות שגורמות לתופעות כגון כאבים וחוסר יכולת תנועה. הטיפול משחרר מכאבים שנגרמים בשל לחץ של עצמות השלד על מערכת העצבים ובריפוי בעיות רפואיות שעדיין אין להן פתרון ברפואה הקונבנציונלית, לדוגמה כאבים בצוואר לאחר טראומה או תאונה (צליפת שוט), כאבים בעמוד השדרה ובאגן או חוסר יכולת הנעה של כף היד (תסמונת התעלה הקרפלית).
      • פיזיותרפיה לעומת זאת מתמקדת בריפוי האיבר הפגוע, לדוגמה שריר שנחלש מחוסר תנועה, או מפרק שנפגע מתאונה. הטיפול מסייע לריפוי המקום הפגוע אך יש להמשיך ולתרגל את השרירים כדי להחזיר אותם לתפקוד.

לסיכום:

אוסטאופתיה מתאפיינת בגישה הוליסטית הרואה את האדם כשלם וכמכלול. יוצא מכך שהטיפול יעסוק בהיבטים רחבים יותר מכאב נקודתי וינסה לתת כיסוי נרחב יותר לאזורי הטיפול וחסימות בגוף.

פיזיותרפיה הינה גישה ממוקדת הרואה את הבעיה (צמצום טווח תנועה, פגיעה מתאונה, דלקות שונות) לנגד עיניה ומטלפת בה באופן נקודתי ע"י הפעלה של המטופל.

שתי הגישות נפלאות ויעילותן מוכחת. השוני בין הגישות גורם גורם להן להשלים אחת את השניה ולאפשר לאנשים שונים קבלת טיפול מתאים ובכך מספקות יריעה רחבה של מענה לכאבים רבים.