אוסטאופתיה או פיזיותרפיה – ההבדלים בין השניים

אוסטאופתיה ופיזיותרפיה הן שתי טכניקות טיפול ידני שונות, שמסייעות למטופלים במקרים שבהם אובחנה פגיעה בשלד או ברקמות הרכות (שרירים, עצבים) בשל פגיעה זו. טיפול אוסטאופתי וטיפול פיזיותרפי יכולים להשלים זה את זה בתהליכים טיפוליים רבים.

מהי אוסטאופתיה
אוסטאופתיה או פיזיותרפיה מהם ההבדלים

אוסטאופתיה היא טכניקת טיפול אלטרנטיבית שפותחה בידי רופא אמריקאי לפני כמאה וחמישים שנים. התפיסה הטיפולית היא הוליסטית, כלומר, ריפוי האיבר הפגוע הוא ריפוי הגוף. ד"ר סטיל, שפיתח את השיטה, הבחין בכך שקיימות תזוזות קלות של עצמות השלד והגולגולת שמשפיעות על הבריאות הכללית ועלולות לגרום לכאבים ואפילו לחוסר יכולת תנועה, לדוגמה במקרים שבהם תנועה קלה של השלד גורמת ללחץ על רקמות עצבים. וכך גם כיום, הטכניקה האוסטאופתית מיועדת לאבחן ולרפא בעיות שנגרמות מתזוזה לא תקינה של עצמות השלד. מטרות הטיפול הן לשחרר לחץ לקוי שמפעילות עצמות עמוד השדרה על רקמות או להשיב לעצמות הגולגולת את הריתמוס הטבעי שלהן.

שיטת הטיפול כוללת אבחון אינדיבידואלי של מקום הכאב ומקורו וטיפול ידני עדין במיוחד. הטיפול האוסטאופתי מתבצע בידי המטפל ללא שימוש במכשירים, כשהמטופל פסיבי, כלומר, לא מבצע פעילות כגון התנגדות למניפולציות (משיכה או לחץ) בתהליך הטיפול. הטיפול משחרר את הגוף מכאב שנגרם מלחץ שהופעל על רקמה רכה, כאשר שחרור של צינורות הלימפה והנוזלים בגוף מסייע להשיב זרימה תקינה לרקמות הפגועות. זהו טיפול אלטרנטיבי ממוקד שכולל כמה טיפולים בלבד. הטיפול האוסטאופתי מתאים לגברים, לנשים ולבני כל הגילים, החל בתינוקות רכים ועד לקשישים חסרי יכולת תנועה.

מהי פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא תחום פרא-רפואי שעוסק אף הוא בשיפור תפקודי מערכות השלד והרקמות הרכות. גם בתחום זה הטיפול יכול להתבצע במבוגרים ואף בתינוקות, בידי מטפלים מוסמכים, במטרה לאבחן ולתקן בעיות תנועה שנוצרו מפגיעה במערכות השלד, השריר והעצבים. היא מיועדת בעיקר לטיפול בפגיעות בשרירים שגורמות לדרגות שונות של חוסר יכולת תנועה וכאבים.

טיפול פיזיותרפי כולל אבחון ותרגול אקטיבי של המטופל במטרה להחזיר לאברים הפגועים את יכולת התפקוד, כשהמטפל מפעיל לחץ על האברים או כשהמטופל משתתף באופן פעיל באמצעות הנעת אברים או התנגדות ללחץ. הפיזיותרפיסט עשוי להסתייע באביזרי עזר טיפוליים לחימום, לקירור מקום הפגיעה, או לגירוי המקום באמצעות גלים קצרים. הטיפול כולל סדרת טיפולים וכרוך בהמשך ביצוע תרגילים מותאמים בין ולאחר הטיפולים, במטרה לאפשר לאזור שנפגע (מתאונה, מפציעת שריר או מכאבים) לחזור לתפקוד התנועתי שלו.

ההבדלים בין אוסטאופתיה ובין פיזיותרפיה

כאמור, קיים דמיון כללי בין אוסטאופתיה ובין פיזיותרפיה, אבל ישנם הבדלים מהותיים באופן הטיפול וגם במטרתו.
מטרת הטיפול
אוסטאופתיה מתייחסת לגוף כאל מכלול, החל בתשאול ואבחון המטופל ועד לטיפול שמטרתו לסייע לאברים נוספים בגוף לשוב לתפקוד, לדוגמה, טיפול בחסימה באזור הגולגולת משחרר לחץ על מערכת העצבים שגורם לבעיות עיכול.
פיזיותרפיה מתייחסת לחוסר התפקוד הספציפי של האזור הפגוע שנגרם מפגיעה פיזית, במטרה להשיב לאבר שאינו מתפקד את יכולת התנועה.
אופן הטיפול
אוסטאופתיה היא טיפול ידני עדין במיוחד, שמתבצע על מיטת טיפולים. המטפל מאתר את הנקודות הפגועות ומשחרר אותן בעדינות. באופן הזה מתאפשר להניע בעדינות נקודות מגע באופן שלא מתאפשר בשיטת טיפול אחרת.
פיזיותרפיה היא שיטת טיפול ידנית שכוללת הפעלת מניפולציות כגון משיכה או דחיפה תוך התנגדות פעלה של שרירי המטופל. הטיפול מתבצע בתנוחות שונות, בהתאם למיקום האיבר הפגוע ולסוג הפגיעה.
תוצאות הטיפול
אוסטאופתיה מאפשרת לגוף לחזור לתנועתיות באמצעות הסרת חסימות שגורמות לתופעות כגון כאבים וחוסר יכולת תנועה. הטיפול משחרר מכאבים שנגרמים בשל לחץ של עצמות השלד על מערכת העצבים ובריפוי בעיות רפואיות שעדיין אין להן פתרון ברפואה הקונבנציונלית, לדוגמה כאבים לאחר טראומה או תאונה (צליפת שוט), כאבים בעמוד השדרה ובאגן או חוסר יכולת הנעה של כף היד (תסמונת התעלה הקרפלית).
פיזיותרפיה מתמקדת בריפוי האיבר הפגוע, לדוגמה שריר שנחלש מחוסר תנועה, או מפרק שנפגע מתאונה. הטיפול מסייע לריפוי המקום הפגוע אך יש להמשיך ולתרגל את השרירים כדי להחזיר אותם לתפקוד.