מערכת העיכול, כאבי בטן

מגוון סוגי הכאבים וההפרעות אשר ישנן במערכת העיכול הוא גדול ומפוזר, כאבים באיברים שונים נגרמים מסיבות שונות ומגוונות.

האוסטאופת, בעזרת בדיקה קלינית פשוטה, מאבחן את מקור וסיבת הכאב ויתאים את הטיפול ספציפי. ישנם מקרים בהם הסימנים עשויים לרמז על בעיות שונות, ולכך יהיה צורך בהתערבות של בדיקות חיצוניות נוספות כגון אולטרסאונד, בדיקות דם או צילומי רנטגן. במידה ולא מדובר בפתולוגיה אקוטית כמו סרטן או זיהום חריף במערכת העיכול – יעוץ וטיפול אוסטאופתי יכול להיות המענה אליו אתם זקוקים.

אוסטאופתיה וכאבי בטן? שילוב נהדר!

אחד מעקרונות היסוד המנחים את הטיפול באוסטאופתיה, הוא לעורר תהליכים טבעיים בגוף המסייעים לו לטפל ולרפא את עצמו. זאת נעשה ע”י איזון פנימי, הניתן להגיע אליו בעזרת טיפול אוסטאופתי.

לאוסטאופת מגוון דרכי טיפול בהן הוא יכול לסייע בהקלה על הכאבים או אף להגיע לפתרון הבעיה באופן  מוחלט.

לדוגמא, האוסטאופת יכול לבחור לעבוד בצורה ישירה על אברי הבטן. המגע המכאני מעודד את הגברת זרימת הדם, צמצום הידבקויות באיברים פנימיים ושיפור תפקודה הכללי של מערכת העיכול. בנוסף, ניתן לעבוד על מערכת העצבים, האחראית על כלל התפקוד בגופנו. מערכת העיכול מוזנת ע"י חוט השדרה, כאשר כל איבר בה מקבל שדר עצבי מאזור אחר בעמוד השדרה . ברגע שנצפית הפרעה בתפקודו של איבר מסויים במערכת העיכול, הדבר עלול להעיד על תזוזה לא נכונה של אותה חוליה המקושרת אליו באופן ספציפי. לכן, עבודה על הגורמים השדרתיים יכולה להועיל ולשפר את תפקודי כלל מערכת העיכול, להפחית את הכאב בה ואת הרגישות באיבר הספציפי.

הטיפול האוסטאופתי למערכת העיכול טיפול אוסטאופתי לכאבי בטן

ציינו מעלה את המניפולציות השדרתיות שניתן להפעיל, אך הדבר דורש סיבולת כאב גבוהה, שכן לעבוד על חוליות עמוד השדרה זה לא דבר פשוט וניתן למצוא חלופות עדינות יותר. במקרים רבים, האוסטאופת יבחר בטיפול הויסראלי- טיפול ישיר באיברים הפנימיים הנעשה ע"י מישוש והזזה של האיברים הפנימיים להסדרת התנועה והקצב של האזורים הבעיתיים. טיפול זה נמצא אפקטיבי כבר מסוף הטיפול הראשון ומאוד מומלץ במקרים מסויימים. כמובן שיש צורך באבחנה מקיפה לפני קבלת ההחלטות ובחירת דרך הטיפול אותה יבחרו האוסטאופת והמטופל יחד.

לאחר איבחון, המלצות והיוועצות, יחל הטיפול האוסטאופתי במערכת העיכול בשלושה צירים:

טיפול ישיר באיבר עצמו ובסביבתו

יש כמה גורמים העשויים לפגוע בתפקוד ותנועת האיברים במערכת העיכול

• הידבקויות בין איברים או רקמות: עשוי להיווצר כתוצאה מחבלה, התערבות כירורגית באזור הבטן והחזה, זיהום מקומי (אפילו זיהום מהעבר) ולמעשה כל טראומה באזור, חדה וכהה כאחד.
    • רפיון הרצועות המחזיקות את האיברים.
    • Visceral-spasm: ספאזם מתאר מצב בו השרירים חוו טראומה וכתוצאה מכך בבת אחת מכווצים בחוזקה. במקרה הספציפי שלנו, מדובר בכיווץ הסיבים של השריר החלק. במקרים רבים נגרם הספאזם גם כתוצאה מתגובה רגשית אקוטית לאחר מצב הנתפס בעיני המטופל כטראומטי (עשוי להיות אפילו פרידה מאדם אהוב). מלבד הסיבה הזו, עלול להיווצר ספאזם כתוצאה ממצב דלקתי או אפילו גירוי כימי (רגישות לתרופות, מזונות מסוימים או אלרגניים).

טיפול במערכת העצבית

כמו שכבר ציינו מעלה, המערכת העצבית משפיעה בצורה ישירה על מערכת העיכול ולהפך. לכן, כדי לאזן את השדרים העצביים ולסייע לגוף בתהליך הריפוי העצמי שהוא מבצע יש לאזן במקביל את מערכת העיכול.

טיפול במערכת האוטונומית

תפקיד המערכת האוטונומית בגופנו הוא ויסות הפעילות של מערכות הגוף, לרבות מערכת העיכול. הטיפול האוסטאופתי במערכת האוטונומית משפר את ההומאוסטאזיס (יציבות הסביבה הפנימית) המשפיעה באופן ישיר על תפקודי מערכת העיכול. הטיפול אף מסייע בשחרור הרקמות הדבוקות ומגביר את אספקת הדם לאברי מערכת העיכול, מה שמונע כאבים ומעודד פעילות מעיים חיובית (לסובלים מתסמונת המעי הרגיז).

תסמונת המעי הרגיז- IBS

תסמונת המעי הרגיז הוא מנת חלקם של רבים אוכלוסייה בישראל, אחת הסיבות המרכזיות לכך שלא ממהרים לאבחן IBS טמונה בסימני התופעה. הסימנים האופייניים הם:

כאבי בטן, שלשולים ועצירויות, אשר עלולים לרמוז על מחלות שונות ומגוונות מלבד IBS. למשל, זיהום ויראלי שיחלוף תוך יומיים-שלושה, רגישות למאכל מסויים ועוד.

ככלל, רוב האנשים המאובחנים עם IBS סובלים ממנה בצורה קלה ומתמודדים בעצמם ללא כל טיפול או התערבות רפואית עם הסימפטומים. חוסר הנוחות מתחיל כשהסימנים חזקים עד כדי כך שהם משפיעים על התפקוד היומיומי של מטופל, ברמת היציאה מהבית (התרחקות מהשירותים והמקלחת). IBS, ברוב המקרים, לא נחשבת מסוכנת, לכן ניתן ורצוי לפנות לטיפול אלטרנטיבי שיכול לשפר את מצב המטופל ולסייע בחזרה לשגרה. במקרים רבים, הטיפול האוסטאופתי הוכח כיעיל וביצוע פעולות פשוטות מחוץ לבית שוב נראות כמו משימה אפשרית לחלוטין.

לסיכום

חוסר איזון והפרעה התפקודית במערכות שונות בגוף עלול לגרום לחוסר סנכרון ביניהן, מה שבסופו של דבר עלול להוביל להפרעה תפקודית של מערכת העיכול. לשם כך, האוסטאופתים המקצועיים שלנו במרפאת ביאליק, מתייחסים לכל מה שעלול להשפיע על היכולות התפקודיות של כל אחת ממערכות הגוף בנפרד ובמקביל על הגוף כיחידה תפקודית שלמה ואחידה וממליצים על הטיפול המתאים ביותר.