איך להתכונן לטיפול ראשון אצל אוסטאופת

טיפול אוסטאופתי הנו טכניקה אלטרנטיבית לאבחון ולטיפול בפגיעות שלד שלעתים אינן מזוהות באמצעות הרפואה הקונבנציונלית. הטיפול הנו ידני ומתבצע באופן פרטני, כאשר המטפל מאבחן נקודות פגיעות בגוף המטופל ובאמצעות לחץ קל עד בינוני משחרר אותן.

טיפולי אוסטאופתיה מתבצעים הן כטיפול עצמאי והן כחלק מאבחון וריפוי הוליסטי של המטופל, או כסיוע לתהליכי טיפול רפואיים ופרא-רפואיים נוספים.

בין הסיבות העיקריות לפנייה לאוסטואפת נכללות פגיעות צוואר או גפיים, פגיעה במפרקים, כאבי ראש ומיחושים אחרים. הטיפול האוסטאופתי נועד לאבחון וריפוי פגיעות שקשורות למערכת עמוד השדרה, כולל פגיעות בגפיים ובמערכות השרירים והעצבים שנפגעות בשל פגיעות כגון תאונות, לחץ מתמשך או מומים מולדים. פגיעות כגון אלו יכולות להקרין כאב גם על אזורי גוף שלכאורה אינם קשורים לאבר הפגוע. לדוגמה, כאב מקרין בגפיים עשוי להיגרם בשל פגיעה בצוואר, לחץ על עצב בכף היד יכול להשפיע על תפקוד האצבעות וכדומה.

מה כדאי לדעת לפני טיפול אוסטאופתי ראשון?

למרפאה האוסטאופתית אפשר להגיע בעקבות הפנייה רפואית או באמצעות פנייה פרטית למרפאה. ישנם כמה פרטים חשובים שרצוי לדעת על הפגישה הראשונה עם האוסטאופת:

טיפול אוסטאופתי אומנם משויך לקבוצת טיפולים ידניים כגון פיזיותרפיה וכירופרקטיקה אך זוהי שיטת טיפול ייחודית שכוללת בדיקה ואבחון מקיף לפני תחילת הטיפול.

האוסטאופת מתשאל את המטופל באופן מפורט ועורך בדיקה גופנית מקיפה בכדי לאבחן את מקור הבעייה. השאלות כוללות היסטוריה רפואית, הרגלים יום-יומיים ותזונתיים, מיחושים ותחושות מיוחדות של המטופל.

החלק של הבדיקה הפיזית כולל פעולות כגון הרמת ידיים או בדיקת דופק, אך הטיפול עצמו הוא פסיבי, ואינו דורש פעולות פיזיות של המטופל בניגוד לטכניקות טיפול רבות אחרות.

האוסטאופת מאבחן באמצעות מישוש ומגע את המקור לפגיעה או לכאב, ובהתאם לאבחון ולמצב המטופל בונה תכנית טיפולים.

משך פגישת טיפול הוא פחות משעה. בדרך כלל מדובר בכמה טיפולים. באם המטפת המליץ על מספר טיפולים, מומלץ לבצע את כל סדרת כל הטיפולים כדי להגיע לתוצאת ריפוי מקסימלית.

חשוב לציין שלאחר הטיפול יכול המטופל לחוש עייפות, רוגע או אף כאב קל כתוצאה מהמניצולציות העדינות שהפעיל המטפל על גוף המטופל. לכן, מומלץ לקבוע את זמני הטיפול האוסטאופתי לשעות שלאחריהן יכול המטופל לנוח ולאגור כוחות.

איך להתכונן לטיפול אוסטאופתי?

פגישה אצל אוסטאופת אינה דורשת הכנות רבות וגם לפני המפגש הראשון אין צורך בפעולות מיוחדות כגון צום או הפסקת טיפול רפואי.

עם זאת, לקראת הפגישה כדאי להכין מראש רשימת מידע שנוגע לסיבות ההגעה לטיפול. אפשר להכין רשימה הכוללת פגיעות בגפיים או כאבים בעמוד השדרה, פגיעות שלד כגון שיגרון או הריון. כמו כן לרשום מחלות, סימפטומים או רגישויות שונות.

בנוסף, ניתן להכין רשימה של פעילויות יום-יומיות העשויות להשפיע לטובה או לרעה על המצב הבריאותי כגון התעמלות, ישיבה/ עמידה/ הליכה מרובה. על הרשימה לכלול גם פעילויות או תופעות הפוגעות בבריאות ובאורח החיים כגון נדודי שינה, אי סדירות ביציאות ועוד. יש לציין טיפולים ותרופות, כולל כאלו שאינן נחשבות רפואיות, כגון ויטמינים ותרופות הומאופתיות, מכיוון שכפי שצויין למעלה, הטיפול האוסטאופתי הנו הוליסטי, רואה את האדם השלם על סך חלקיו ולוקח בחשבון כל דבר העשוי להשפיע על מצב המטופל.

מה להביא לטיפול אוסטאופתי?

אם נמצאים בידי המטופל אישורים רפואיים, צילומי רנטגן או CT כדאי לברר מראש עם המרפאה או המטפל אם יש להביא אותם לבדיקה. הטיפול מתבצע כשהמטופל יחף. מומלץ להצטייד בבגדים נוחים בהתאם לאיזור הטיפול (לדוגמה מכנסיים וגמישים קצרים או גופייה).

איך מתקיים טיפול אוסטאופתי?

מטרת הטיפול האוסטאופתי הינה זיהוי וריפוי הגורמים לכאב או להגבלה וחוסר יכולת בתנועה. הטיפול מאפשר להסיר לחץ מרקמות פגועות ולהשיב את הזרימה הטבעית של מערכות הגוף.

במהלך הביקור במרפאה מאבחן האוסטאופת את מקור הבעייה ומטפל בה באמצעות הנעה עדינה מאוד של עצמות השלד באזור שנפגע. הטיפול הידני שמבוצע על מיטת טיפולים כולל לחץ עדין ביותר על האברים הפגועים. ברוב המקרים המטופל לא חש בכאב ונדרשות ממנו מינימום פעולות מניפולטיביות אקטיביות. במצבים מסויימים האוסטאופת נעזר בטכניקת דיקור יבש להשגת תוצאת שחרור מירבית, בה המטופל עשוי לחוש כאב קל אך עם זאת שחרור רב של אזורים מקווצים.

כמו כן, אוסאטופתיה היא טיפול הוליסטי המתייחס לבריאות הגוף כולו ובנוסף לטיפול האוסטאופתי עשוי המטפל להמליץ על תרגילי התעמלות או שינויים בהרגלי התזונה ואורח חיים.