טיפול אוסטאופתי לנדודי שינה

נדודי שינה הם מטרד בחיי היום-יום ולעתים אף גורמים לבעיות רפואיות. אוסטאופתיה היא טיפול הוליסטי שמסייע לתקן הפרעות שינה שנגרמות מליקויים במנח עצמות השלד והגולגולת.

מהם נדודי שינה?

נדודי שינה הם הפרעה במהלך השינה, שהתסמינים שלה הם שינה מופרעת, קשים בהירדמות, והתעוררות במהלך השינה.

לתחושה שהשינה אינה מספקת מתלוות עייפות, קשיים בתפקוד ולעתים גם כאבי ראש ומיחושים אחרים. נדודי שינה יכולים להימשך תקופה קצרה, בגלל אירוע מלחיץ וכדומה, אבל יש הסובלים מהפרעות שינה כרוניות הנמשכות תקופה ארוכה. מצב זה, שמוגדר כהפרעת שינה ובמקרים רבים דורש טיפול בתרופות ולעתים אף בדיקה במעבדת שינה, יכול להיגרם גם מגורמים שאינם פתולוגיים כגון חרדה, נטילת תרופות, כאבי שרירים, בעיות שלד, הפרעות נשימה ועוד.

ארבעת השלבים של השינה

שינה מחולקת לארבעה שלבים – נמנום, התעוררות חלקית, ושני מצבים של שינה עמוקה, אותם האדם הישן חווה במחזוריות במהלך השינה. כאשר השינה מופרעת באופן קבוע, זהו מצב המוגדר כנדודי שינה. כשליש מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה ולמעלה משמינית מהפרעות שינה כרוניות. נדודי שינה תוקפים אנשים בכל הגילים, החל בתינוקות ועד לקשישים שמתקשים להירדם בלילה. הטיפול בנדודי שינה כולל שינויים בהרגלים או בתזונה, התעמלות, טיפול תרופתי וכמובן טיפולים אלטרנטיביים, שביניהם אוסטאופתיה, טיפול ידני שמסייע לרפא גורמים ותסמינים רבים של נדודי שינה.

אוסטאופתיה לטיפול בנדודי שינה

מבנה או תזוזה לא תקינים של עצמות השלד גורמים להפרעות תנועה, לכאבים ולמגוון בעיות רפואיות שונות. עבור מטופלים שסובלים מתופעות כגון כאבי ראש, גב או לחץ פיזי שנובעים ממבנה שלד לא תקין, הסרת הכאב הטורדני (לדוגמה מיגרנה מתאונה או לחץ על עצב כף היד שנגרם בשל הפעלת יתר של הזרועות) יכולה לסייע להם לשפר את שנת הלילה שלהם.
    אוסטאופתיה יכולה לסייע לנדודי שינה כשיטת טיפול הוליסטית. מטרת הטיפול היא לתקן ולשחרר חסימות שנגרמות בשל תזוזה לא רצויה של עצמות השלד. תזוזה, אפילו קלה, של עצמות השלד והגולגולת מפעילה לחץ על רקמות שרירים ועל מערכת העצבים וכתוצאה מכך נגרמות מגוון פגיעות, החל בכאבים קלים וקשיי תפקוד ועד למצבים של חוסר יכולת תנועה.
    הטיפול האוסטאופתי משיג שתי מטרות חשובות – הסרת לחץ מאברים פגועים, שמשחרר את המטופל מכאב אקוטי וכרוני, ושחרור חסימת כלי הדם והלימפה החסומים שמאפשרת לאברי הגוף לשוב ולרפא את עצמם. האוסטאופת מאבחן את מקום הפגיעה ומטפל בו בעדינות ובטכניקה ולא חודרנית. הלחץ המינימלי שמפעיל האוסטאופת על האיבר הפגוע משחרר את מקום הפגיעה, מפחית את הלחץ על הרקמות ומאפשר למערכות הדם והלימפה לזרום באופן תקין. הטיפול האוסטאופתי מסייע לתקן פגיעות ואף מרגיע והוא מיועד גם לתינוקות שסובלים מקשיי הירדמות ושינה.

הסיבות לנדודי שינה

לנדודי שינה סיבות שונות ומגוונות, החל בפגיעה אורגנית שאינה מאפשרת שינה בריאה, ועד לגורמים אקראיים כגון מקור אור או רעש חזק. לעתים מתאפשר למנוע את ההפרעות שנגרמות במהלך השינה, אך כאשר נדודי השינה נמשכים יש צורך בטיפול וכאמור, לעתים אף בבדיקות רפואיות.
    בין הגורמים המפריעים לשנת הלילה נכללים אכילה או שתיית קפה סמוך לשנת השינה, נטילת תרופות (גם כשמדובר בתרופות "קלות" נגד הצטננות), מתח נפשי, מחשבות טורדניות, בעיות הורמונליות ועוד.
    כדי לאפשר שינה טובה חשוב למנוע את הסיבות שמפריעות לרציפותה. לעתים יש להחליף מיטה או מיקום כדי לאפשר לשינה לעבור ללא הפרעות. פעולות שיכולות לסייע לשינה כוללות התעמלות מרגיעה, שמיעת מוזיקה וטיפולים אלטרנטיביים, כולל כמובן אוסטאופתיה שמלבד הרגעת הגוף מסייעת לרפא את המקור להפרעת השינה במקרים שהגורם הוא בפגיעה בשלד.

האם נדודי שינה מסוכנים לבריאות?

נדודי שינה כתופעה חולפת אינם נחשבים למסוכנים, אך כאשר הפרעות השינה נהיות תופעה קבועה, חשוב לבדוק את הגורמים ולטפל בהם. לעתים סובלים מנדודי שינה לאחר טראומה או תאונה.
    חשוב להיבדק אצל רופא כדי לשלול אפשרות לפגיעה פתולוגית, וכמו כן חשוב להתייחס לתופעה של נדודי שינה כרוניים או אקוטיים, הן כדי לבדוק את הגורמים לכך, והן בשל העובדה שהפרעות ממושכות בשנת לילה גורמות להפרעות בתפקוד היום-יומי.
    בהפרעות שנגרמות מחוסר איזון פיזי אפשר לטפל באמצעות תרופות או תוספי תזונה, גם בהפרעות שינה שנגרמות ממצבי דחק חשוב לטפל, בין היתר מכיוון שמחסור בשינה עלול להגביר מצבים אלה. הטיפול האוסטאופתי לנדודי שינה ניתן הן כטיפול הוליסטי והן כטיפול משלים לתהליכים רפואיים.