אוסטאופתיה בהריון

כיצד אוסטאופתיה בהריון מסייעת לאם

הריון הוא תקופה שאינה קלה מבחינה פיזית. נדרשת אנרגיה רבה הן לאישה ההרה והן לעובר שניזון באמצעות אמו. כתוצאה מעומסי ההריון מתפתחות בעיות הנובעות מהידלדלות המאגרים התזונתיים בגוף האם כגון – אנמיה שנובעת ממחסור בברזל, מחסור בוויטמינים ובמינרלים וחסרים תזונתיים שגורמים לתופעות שונות.

הרחם שגדל גורם ללחץ על אברי הבטן הסמוכים. פרוגסטרון המשתחרר במהלך ההריון 'מפנה' מקום לרחם באמצעות ריפיון רצועות השרירים של מרכז הגוף. על השרירים המוחלשים מוטל לשאת את משקל העובר ולאזן את הבטן הגדלה. כאשר שרירי הבטן והגב חלשים מכדי לשאת את המשקל הנוסף מתווסף לחץ על חוליות עמוד השדרה. כאבי גב מופיעים בשל שינויים הורמונליים, עקב לחץ רגשי, מגדילת הרחם המשפיעה על היציבה ומהלחץ הנוסף על אברי הבטן. נשים רבות סובלות מכאבי גב במהלך ההיריון, כאשר הנפוצים ביניהם הם כאבי גב תחתון. מקורם הפיזי של כאבי הגב אינו תמיד ברור אך כאבים אלה עלולים להימשך גם אחרי הלידה.

שינויים הורמונליים

שינויים הורמונליים יכולים לגרום להופעת דלקות באברי גוף שונים, לנדודי שינה ועוד. העומס על הכליות שגדלות במהלך ההיריון גובר וכך גם קצב יצור השתן.

תופעות אופייניות שנובעות בין השאר משינויים הורמונליים הן זיהומים בנרתיק, זיהומים בדרכי השתן ודליפות שתן. שינויים הורמונליים גורמים גם לתופעות נוספות כגון צרבת שנוצרת גם מלחץ על אזור הבטן, ותכיפות מתן שתן עקב אותו הלחץ על הבטן. דופק הלב מואץ בשל שינויים בקצב מחזור הדם, לעתים נגרם קוצר נשימה בשל זרימת דם שאינה תקינה. בהריון עשויה להופיע בצקת ברגליים- תופעה שחשוב לבדוק מחשש לרעלת הריון. נדודי שינה עשויים להופיע גם כתוצאה משינויים רגשיים, מגדילת הבטן שאינה מאפשרת תנוחת שינה נוחה, מהתעוררות תכופה לצורך הטלת שתן ועוד.

כיצד אוסטאופתיה מסייעת לנשים הרות

אוסטאופתיה בהריון היא חלק משיטה אלטרנטיבית המשמשת לאבחון ולריפוי כאבים ומחלות ולתמוך בטיפולים אחרים. הטיפולים מבוססים על תורה הוליסטית של ריפוי איבר באמצעות ריפוי הגוף כולו ולהפך. הטיפול האוסטאופתי אינו סותר טיפולים כגון פיזיותרפיה, עיסוי רקמות, טיפולים אלטרנטיביים, קונבנציונליים, ושיטות טיפוליות כגון יוגה, אך רצוי שהאישה ההרה תיידע את המטפל בדבר טיפולים אחרים אם קיימים. הטיפול עדין ואפילו מרגיע. האוסטאפת מאתר נקודות בהן נוצרה חסימה פיזית בשל תזוזה לא רצויה של עצמות או מלחץ שנוצר על הרקמות ומשחרר אותן באמצעות טכניקות טיפול הייחודיות לשיטה זו. הטיפול הידני מאזן את מערכת השריר והשלד ומאפשר להרחיב את טווח התנועה. זהו טיפול חשוב במהלך ההריון כאשר הבטן הגדלה ולוחצת על אברים פנימיים. כתוצאה מכך נוצרות חסימות במערכת הדם המובילה חמצן ובמערכת העצבים המקרינה כאבים ותחושות כגון נימול. שחרור חסימות מאפשר להשיב את הזרימה התקינה אל הרקמות ואל האברים הפגועים ובכך מסייע להם להרפא.

כיצד מתבצע האבחון האוסטאופתי

אוסטאופתיה לנשים הרות מסייעת בהקלת תסמינים אופייניים לתקופת ההריון ולאחר הלידה. הטיפול האוסטאופתי אינו כולל שימוש במכשירי עזר או במתן תרופות, אך כן מסייע לריפוי רקמות פגועות ומקל על הלחץ הפיזי והרגשי שמופעל על האישה ההרה במהלך ההריון. זוהי שיטה אלטרנטיבית שמבוססת על טיפול ידני בטכניקות שונות מטיפולי כירופרקטיקה או פיזיותרפיה. לפני הטיפול מתבצע אבחון מקיף על ידי האוסטאופת ולעתים המטופלת תתבקש להביא מידע רפואי נוסף. האשה ההרה עוברת תשאול על מצבה הבריאותי, תחושותיה במהלך ההריון, בחילות, כאבים או כל תופעה שמקורה בהריון. לאחר התשאול מתבצעת בדיקה אוסטאופתית ידנית שבאמצעותה מאבחן האוסטאופת את הגורם לבעיית התנועה או הכאב. הטיפול דומה במקצת לטיפולים ידניים (מנואלים) אחרים, אבל הוא מתבצע בעדינות מרבית. לרוב נדרשים כמה טיפולים לצורך ריפוי מקור הכאב או הפגתו.

הרגעה ושחרור מכאבים במהלך ההריון

טיפול אוסטאופתי בנשים בהריון יכול להתבצע במהלך כל חודשי ההריון. מכיוון שאינו אגרסיבי ואפילו מרגיע הוא תורם לשלוות הנפש ולרגיעה שהאם ההרה והעובר זקוקים להם בתקופת הריון. הטיפול משחרר ומרגיע והוא מתאים כמעט לכל אישה בהריון. ניתן לטפל בכאבי גב, שרירים, בכאבים שמקרינים לרגליים ולאברים אחרים בגוף וכן להקל על הרקמות התומכות ברחם. שחרור חסימות משפר את זרימת הדם ונוזלי הלימפה ובכך מסייע גם לעובר. שחרור הלחץ שהופעל על מערכת העצבים מאפשר לשפר את איכות השינה של האם. כאשר נקודות הלחץ (טריגר פוינט) מטופלות, ההרגשה הכללית טובה יותר, דבר המשפיע על בריאות הגוף כולו. טיפולי אוסטאופתיה לנשים הרות ניתנים גם כחלק מטיפולים רפואיים קונבנציונליים. במסגרות רפואיות רבות מכירים באוסטאופתיה כשיטה טיפולית יעילה ומקלה במיוחד על תסמינים פיזים של נשים הרות.