לקביעת תור או ייעוץ נא להשאיר פרטים ונחזור אליכם

    אוסטאופתיה – המדריך המלא לשיטת הטיפול המופלאה שכנראה לא הכרתם

    למרות ההתקדמות המהירה שלנו בארץ, אנחנו עדיין מפגרים מאחור בתחום הרפואה הטבעית; אף על פי שהשיטה הומצאה בארה”ב לפני למעלה מ – 100 שנים וכבר התפשטה ברחבי העולם – בארץ היא עדיין נחשבת לשיטת טיפול חדשה. הטיפול האוסטאופתי נועד לסייע לשמור, לחזק ולאזן את הגוף; כפי שנפרט כאן למטה, הטיפול האוסטאופתי אינו מטפל רק במקור הכאב ובבעיה שבגללה נחלצם לראות רופא – אלא הוא משמש גם כעזרה ראשונה לאחר הטיפול הקונבנציונלי, אשר בעצמו טראומתי עבור הגוף.

    צורת הטיפול הייחודית – אוסטאופתיה יכולה להקל על חייכם ועל יקיריכם! בעזרת טכניקות פשוטות ניתן לטפל בשלל בעיות נפוצות כמו כאבי ראש, כאבי צוואר וגב תחתון, תסמונות שריר שלד, דלקות אזניים חוזרות באוזן התיכונה לילדים, ריפלוקס, גזים, בעיות במערכת העיכול, פגיעות לאחר תאונות דרכים ועוד.

    מקור שם השיטה טמון בחיבור שתי המילים הלטיניות “אוסטאו” – של עצם, “פתיה” – דרך. השיטה משלבת טכניקות עיסוי ומניפולציות ידניות על מפרקים ושרירים, רקמות רכות ועצמות תוך הבנה אנטומית של גוף האדם. האוסטאופתיה היא פילוסופיה שבבסיסה מצוייה ההנחה היא שהגוף הוא יחידה אחת שכלל מערכותיו קשורות אחת בשניה; כלומר, שהפרעות במערכת השרירים והשלד משפיעות על יתר מערכות הגוף. תורה זו תופסת את האדם כמכלול ולא כאוסף של איברים, ומאמינה כי בעזרת לחיצות על המקומות הנכונים ניתן להוביל את הגוף לריפוי עצמאי לחלוטין.

    שיטת הטיפול האוסטאופתית שואפת להגיע לפתרון מקור הכאב ולא רק טיפול בסימפטומים; לשיטה זו הגיעו תוך חשיבה איך ניתן להקל על אותם פציינטים שעברו ניתוחים כושלים וחוו החלמה ממושכת ומתסכלת – ההתערבות של גופים זרים, כמו כלי ניתוח על סוגיהם, העלו את הדרישה לטיפול בדרכים הוליסטיות וטבעיות. על פי האוסטאופתיה, גופנו מסוגל להתגבר בעצמו על הכל ולהביא להחלמה עצמית מתונה – אנחנו רק צריכים לעזור לכך לקרות.

    מהי אוסטאופתיה?

    אוסטאופתיה היא טכניקת טיפול משלימה על בסיס הרפואה המערבית, שפותחה בצד השני של הכדור: ארה"ב, לפני כמאה וחמישים שנים. התפיסה הטיפולית היא הוליסטית, כלומר, ריפוי האיבר הפגוע הוא ריפוי הגוף. ד”ר סטיל, שפיתח את השיטה, הבחין בכך שקיימות תזוזות קלות של עצמות השלד והגולגולת שמשפיעות על הבריאות הכללית ועלולות לגרום לכאבים ואפילו לחוסר יכולת תנועה, לדוגמה במקרים שבהם תנועה קלה של השלד גורמת ללחץ על רקמות עצבים. וכך גם כיום, הטכניקה האוסטאופתית מיועדת לאבחן ולרפא בעיות שנגרמות מתזוזה לא תקינה, או אי תזוזה של עצמות השלד ואיברי הגוף. מטרות הטיפול הן לשחרר לחץ לקוי שמפעילים איברי הגוף והעצמות על הרקמות השונות ולהחזירם לתפקודם הטבעי והתקין.

    שיטת הטיפול כוללת אבחון אינדיבידואלי של מקום הכאב, התופעה ומקורם תוך טיפול ידני עדין ומדויק במיוחד. הטיפול האוסטאופתי מתבצע בידי המטפל ללא שימוש במכשירים לרוב וכשהמטופל לרוב פסיבי, כלומר, לא מבצע פעילות כגון התנגדות למניפולציות (משיכה או לחץ) בתהליך הטיפול. הטיפול משחרר את הגוף מכאב שנגרם מלחץ שהופעל על רקמה רכה, כאשר שחרור תנועת האיברים והנוזלים בגוף מסייע להשיב זרימה תקינה לרקמות הפגועות. הטיפול האוסטאופתי מתאים לגברים, לנשים ולבני כל הגילים, החל בתינוקות רכים ועד לקשישים חסרי יכולת תנועה.

    מצא את ההבדלים: אוסטאופתיה Vs. כירופרקטיקה

    ההבדל העיקרי בין שתי שיטות הטיפול נעוץ בצורת העבודה:

    • כירופרקטיקה הינה שיטה שמציבה את עיקר העבודה והטיפול בעמוד השדרה באמצעות מניפולציה מכנית – עיסוי עמוק וממוקד. העיסוי מתבצע בשני מישורים, הן בעזרת ידיו של הכירופרקט והן באמצעות אמצעים טכנולוגים המשלבים חשמל ובדיקות מתקדמות קרי רנטגן ו – MRI. רבים פונים לכירופרקט בעקבות כאבי גב כיוון שלעמוד השדרה השפעה ברורה על 'שכניו' ויכול להוביל לכאבים עזים ברגליים, באגן, בידיים, בשכמות, בכתפיים ובמפרקי הגוף. השיטה גורסת כי באמצעות המניפולציות על עמוד השדרה ניתן לשנות את הלחץ על המסלול העצבי, יחסי הכאבים ולהביא להחלמה הדרגתית של הגוף.
    • באוסטאופתיה, לעומת זאת, הטיפול מתבצע במישור המניפולציות במגע מכאני בכלל איברי הגוף –  המטפל נעזר אך ורק בשתי ידיו ואינו מתמקד רק בעמוד השדרה – אלא בכל הגוף. גם כאן מטרת הטיפול היא לאזן את הגוף, אך הדבר נעשה תוך חתירה למקור הבעיה באיבר המטרה וסביבתו ולא על ידי התמקדות בתסמינים בלבד.

    מצא את ההבדלים 2: אוסטאופתיה Vs. פיזיותרפיה

    פיזיותרפיה היא תחום פרא-רפואי שעוסק אף הוא בשיפור תפקודי מערכות השלד והרקמות הרכות. גם בתחום זה הטיפול יכול להתבצע במבוגרים ואף בתינוקות, בידי מטפלים מוסמכים, במטרה לאבחן ולתקן בעיות תנועה שנוצרו מפגיעה במערכות השלד, השריר והעצבים. היא מיועדת בעיקר לטיפול בפגיעות שונות הגורמות לדרגות שונות של חוסר יכולת תנועה וכאבים.

    טיפול פיזיותרפי כולל אבחון ותרגול אקטיבי של המטופל במטרה להחזיר לאברים הפגועים את יכולת התפקוד, כשהמטפל מפעיל לחץ על האברים או כשהמטופל משתתף באופן פעיל באמצעות הנעת אברים או התנגדות ללחץ. הפיזיותרפיסט עשוי להסתייע באביזרי עזר טיפוליים לחימום, לקירור מקום הפגיעה, או לגירוי המקום באמצעות גלים קצרים. הטיפול כולל סדרת טיפולים וכרוך בהמשך ביצוע תרגילים מותאמים בין ולאחר הטיפולים, במטרה לאפשר לאזור שנפגע (מתאונה, מפציעת שריר או מכאבים) לחזור ולהשתקם לתפקוד התנועתי הפזיולוגי שלו.

    כאמור, קיים דמיון כללי בין אוסטאופתיה ובין פיזיותרפיה, אבל ישנם הבדלים מהותיים באופן הטיפול וגם במטרתו.

    מטרת הטיפול

    • אוסטאופתיה מתייחסת לגוף כאל מכלול; מטרת הטיפול היא לסייע לאיברים נוספים בגוף לשוב לתפקוד, לדוגמה, טיפול באיברי הבטן הגורמים לכאבי גב או תסמונות מרוחקות אחרות. תשומת הלב מופנית לשיפור תפקוד האיברים, הן שריר שלד והן איברים פנימיים, ולרוב בשל כאב ותסמונות שונות.
    • פיזיותרפיה מתייחסת לחוסר התפקוד הספציפי של האזור הפגוע שנגרם מפגיעה פיזית, במטרה להשיב לאיבר שאינו מתפקד את יכולת התנועה. תשומת הלב מופנית לשיקום ושיפור התפקוד הפיזי והתנועתי של המטופל.

    אופן הטיפול

    • אוסטאופתיה היא טיפול ידני עדין במיוחד, שמתבצע על מיטת טיפולים. המטפל מאתר את הנקודות הפגועות ומשחרר אותן בעדינות. באופן הזה מתאפשר להניע בעדינות נקודות מגע באופן שלא מתאפשר בשיטת טיפול אחרת, לרוב בצורה פסיבית של המטופל, ללא צורך בהפעלת כח מצידו.
    • פיזיותרפיה היא שיטת טיפול אקטיבית שכוללת הפעלת מניפולציות כגון משיכה או דחיפה תוך התנגדות פעילה של שרירי המטופל. הטיפול מתבצע בתנוחות שונות, בהתאם למיקום האיבר הפגוע ולסוג הפגיעה. תוך כוונה לחזק ולשקם את התנועה האקטיבית של איברי גוף המטופל.

    תוצאות הטיפול

    • אוסטאופתיה מאפשרת לגוף לחזור לתנועתיות באמצעות הסרת חסימות שגורמות לתופעות כגון כאבים וחוסר יכולת תנועה. הטיפול משחרר מכאבים שנגרמים בשל לחץ של עצמות השלד על מערכת העצבים ובריפוי בעיות רפואיות שלעיתים אין להן פתרון ברפואה הקונבנציונלית, לדוגמה כאבים לאחר טראומה או תאונה (צליפת שוט), כאבי בטן שאינם ממחלה אורגנית, כאבים באגן שלא נמצא להם פתרון תרופתי או ניתוחי, או חוסר יכולת הנעה של כף היד (תסמונת התעלה הקרפלית).
    • פיזיותרפיה מתמקדת בריפוי האיבר הפגוע, לדוגמה שריר שנחלש מחוסר תנועה, מפרק שנפגע מתאונה טראומתית וחוסר איזון מפרקי הנובע מפגיעה נוירולוגית. הטיפול מסייע לריפוי וחיזוק המקום הפגוע ודורש להמשיך לתרגל את השרירים כדי להחזירם אותם לתפקוד.

    אוסטאופתיה ופיזיותרפיה הן שתי טכניקות טיפול ידני שונות, שמסייעות למטופלים במקרים שבהם אובחנה פגיעה בשלד או ברקמות הרכות (שרירים, עצבים) בשל פגיעה זו. טיפול אוסטאופתי וטיפול פיזיותרפי יכולים להשלים זה את זה בתהליכים טיפוליים רבים.

    שלבי ביצוע הטיפול האוסטאופתי

    האוסטאופת, בעזרת מגע עדין ועמוק, מסייע לשחרר את כל החלקים התפוסים בגוף וליצור הרפייה. כן, אנחנו יודעים, נשמע כאילו תארנו למעלה עיסוי רגיל לחלוטין, אך לא בזה מדובר; באוסטאופתיה ההרפייה אינה רק של השרירים, אלא של כל מערכת השריר – שלד מהעצמות והפרקים דרך הליגמנטים, האיברים הפנימיים ומערכת העצבים – כך שהמטופל חווה תחושת רגיעה עמוקה וקלילות לאחר הטיפול.

    הטיפול מתחיל באנמנזה מפורטת; זהו בעצם תשאול קצר לגבי ההיסטוריה הגופנית של המטופל שמבצע האוסטאופת כדי לקבל את התמונה הכמעט שלמה או לפחות למצוא את שורש הבעיה. טראומות רגשיות ופיזיות, פציעות, תאונות וניתוחים, הן בעלות השפעה ישירה על המצב הפיזי של האדם – גם אם התרחשו לפני שנים רבות.

    כמו שכבר הזכרנו (ונזכיר עוד הרבה) הגוף הינו יחידה אחת שכל מרכיביה קשורים ותלויים אחד בשני. לכן, כל ירידה בתנועתיות ובתפקוד של אחד מהמרכיבים הללו תגרום לירידה ולחוסר איזון במצב הבריאותי, ויכול לגרור חוסר תיפקוד או חוסר איזון גם באיברים אחרים. ברגע שהירידה מורגשת ומפריעה בתפקוד היומיומי של המטופל – יש צורך בהתערבות אוסטאופתית; המטפל מחפש ומוצא את המגבלות האלו בעזרת בדיקות ידניות ונעזר בבדיקות הרפואיות השגרתיות, לאחר מכן, יעבוד על האזור הפגוע והכואב בעזרת אותן מניפולציות יסודיות ועדינות במטרה לתקן אותן.

    למי מתאים הטיפול האוסטאופתי?

    טיפולים אוסטאופתיים מתאימים לכל אדם, בכל גיל, ובשונה ממרבית השיטות המוכרות ניתן ואף מומלץ לטפל בבעיות של תינוקות מיום היוולדם בעזרת אוסטאופתיה. הטיפול מותאם לכל מטופל באופן ספציפי לפי גילו, הפיזיולוגיה שלו והתגובה שלו לטיפול; בשל הטכניקות העדינות, הוא בהחלט מתאים לכולם: נשים בתהליכי הריון התחלתי או מתקדם, ספורטאים הזקוקים לטיפול בפציעות או כתחזוקה לשחיקה בגוף מפאת משחק מאומץ, גילאי הזהב, תינוקות בני יומם ובעיקר אנשים שחוו טראומות גוף על כל סוגיהן.

    תוך כמה זמן ניתן לחוש בשיפור? – בניגוד לסוגי טיפולים אחרים, באוסטאופתיה לא נדרשת סדרה ארוכה של מפגשים והטיפול אינו נפרש על פני שנים. ברוב המקרים מספיקים 2-5 טיפולים על מנת לטפל במקור הבעיה ברמה מספקת בעבור המטופל, ולעתים לאחר טיפול אחד בלבד כבר ניתן לחוש בשיפור. בעיות כרוניות בדרך כלל ידרשו מספר רב יותר של פגישות טיפול לעומת בעיות חדשות. אלו מתוך הנחה שאכן מדובר בבעיה שמקורה מצוי בחוסר איזון במערכת השלד והשרירים.

    אוסטאופתיה מטפלת בקשת רחבה של סוגי בעיות וכאב

    הטיפול האוסטאופתי מאפשר פתרון למגוון רחב של בעיות כמו מיגרנות, כאבי ראש, בעיות שלד, שרירים ומפרקים, בעיות נשימה, כאבי גב, בעיות עיכול, בעיות הורמונליות ועוד. השיטה טבעית לחלוטין ובטוחה לכל אחד. דרך עבודה על רקמות עדינות ורכות, מערכת העצבים ועוד, ניתן להביא לשיפור משמעותי ולהחלמה מפתיעה גם במקרים הקשים ביותר, כגון מחלות כרוניות, שברים ונקעים הנוצרים מטראומות ופציעות ספורט, מחלות עצבים, מפרקים ועוד;

    כמובן שלא רק מבוגרים זוכים בכל הטוב שבטיפול האוסטאופתי! בקרב ילדים, למשל, טיפולים אוסטיאופתיים יכולים לסייע לפתור שלל בעיות כמו חוסר שינה, דלקות אוזניים חוזרות ונשנות, דלקות בדרכי השתן, אלרגיה, אסטמה, ברונכיטיס ועוד.  

    מחפשים מידע אודות הטיפול האוסטאופתי בתחום מסויים? כל ההסברים והפרטים מצויים כאן בהמשך:

    טיפולים אוסטאופתיים לכאבי גב

    כאבי גב נגרמים מסיבות שלחלקן עדיין לא נמצא פתרון ברפואה הקונבנציונלית. כאבים אלה יכולים להיות קלים, אך גם להגביל את התנועה לזמן ממושך. ניתן לטפל בהם באמצעות טיפולים אוסטאופתיים שאינם מערבים טיפול תרופתי, ומתאימים לבני כל הגילים. טיפולים אוסטאופתיים מבוצעים בידי אוסטאופת מוסמך; לעיתים הטיפול עלול לכאוב ואף להוביל לריאקציה של הגוף גם לאחר הטיפול (בדומה לתגובת הגוף לאחר אימון גופני מאומץ בחדר כושר)

     

    מהם כאבי גב?
    כאבי גב נגרמים ברובם בשל פגיעות במערכות השלד והשרירים, בגידים וברצועות התומכות ובמערכת העצבים, שפגיעה בה עלולה לגרום לא רק לכאבי גב אלא גם להקרין לאזורי גוף אחרים.

    לכאבי גב גורמים רבים, שביניהם ניתן לכלול חוסר איזון במתח השרירים, פגיעות במפרקים, תזוזת בעמוד השדרה, פגיעה ברצועות, פריצת דיסק בגב התחתון וישיבה ממושכת הגורמת ללחץ על המפרקים והשרירים. נשים הרות סובלות מכאבי גב אופיינים שנגרמים בשל עלייה במשקל במהלך ההריון, יציבה לא נכונה שנגרמת כתוצאה ממתיחות של רצועות ספציפיות (הרחם גדל ויוצר לחץ על איברים סמוכים לו)  וכמובן שינויים הורמונליים. כאבים יכולים להיגרם גם בשל תאונות, פעילות ספורטיבית ומסיבות אחרות, כגון מחלות. כאשר מקור הכאב אינו ברור ברוב המקרים ההנחה היא שמדובר בפגיעה בעצב.

     

    רוב פגיעות הגב מתרחשות באזורי הגב התחתון והעליון. בית החזה מוגן על ידי הצלעות ולכן נפגע פחות, אך עדיין החוליות במרכז עמוד השדרה עלולות להיפגע. כאבים בגב התחתון נפוצים ביותר בדרגות חומרה שונות, החל מכאבים קלים ועד לשיתוק. כאבים בגב העליון נגרמים כתוצאה מפגיעה בחוליות, פגיעות בשרירים ובמפרקים, תאונות, נשיאת משאות כבדים, וכתוצאה מתנוחת גוף.
    כאבי גב קלים אינם מעוררים דאגה מיוחדת, אך כשהכאב חזק במיוחד או נמשך תקופת זמן יש להיבדק אצל רופא. טיפולים שמרניים כוללים תרופות נגד כאבים ונגד דלקת, טיפולי פיזיותרפיה ובמקרים חמורים גם ניתוחים. טיפול אוסטאופתי בכאבי גב מיועד לכל דרגות הכאב, משמש כטיפול בפני עצמו וכטיפול נלווה לטיפולים שמרניים שונים.

     

    מהם טיפולים אוסטאופתיים לכאבי גב?

    טיפולים אוסטאופתיים מבוצעים באופן שמאפשר טיפול גם בכאבי גב קשים. זהו אינו טיפול אגרסיבי כגון כירופרקטיקה שבה משתמשים בטכניקות מניפולטיביות להשבת אברים למקומם, אלא טיפול המתמקד בפגיעות ברקמות הרכות ובתזוזות המזעריות של העצמות. הטיפולים מתאימים לכאבי גב שנובעים מפגיעות בעצבים, מלחץ לא בריא שמופעל על השלד והשרירים, ממאמץ יתר ומפגיעות במערכת השלד והשרירים.
    הטיפולים מבוצעים בידי אוסטאופת, המפעיל לחץ ידני קל ביותר ובאמצעות תנועות קלות משחרר חסימות של זרימת דם ונוזלי עמוד שדרה שנובעות מלחץ על השלד, השרירים או העצבים.

    טיפול אוסטאופתי אינו מהווה תחליף לניתוח גב, אך פעמים רבות עשוי למנוע מצבים קיצוניים כגון ניתוח. זהו טיפול המסייע לזהות את מקור הכאב, גם כשהוא מוקרן לאברי גוף אחרים, לשחרר חסימות הנובעות מלחץ על חוליות ורקמות רכות ולהקל על כאבים.

    מתי לפנות לטיפול אוסטאופתי בכאב גב?


    הטיפול מיועד לכל הסוגים של כאבי הגב, כולל מקרים חמוריים במיוחד. זהו טיפול עדין המשחרר רקמות רכות ומתקן את תנודות העצמות ומתאים לבני כל הגילים. הטיפול מאפשר לתקן פגיעות מקומיות ולהשיב לאברים את יכולת הריפוי העצמי.
    ניתן לפנות לאוסטאופת גם במהלך טיפולי גב שמרניים ובמהלך טיפולים אלטרנטיביים. אבל, מאחר שהגורמים לפגיעות גב עלולים להיות חמורים, לרוב מתבקשים המטופלים לצרף צילומי רנטגן ובדיקות הדמייה.
    טיפולים אוסטאופתיים מתאימים למי שמעוניינים בהקלה אלטרנטיבית על כאבי הגב ללא שימוש בתרופות. ברוב הפעמים, תוצאות הטיפול כמעט מיידיות. מאחר שאוסטאופתיה היא שיטת טיפול המסתכלת על הגוף כיחידה אחת, השיפור כתוצאה מהטיפול בכאבי הגב ניכר בכל מערכות הגוף.

    טיפולים אוסטאופתיים לפריצת דיסק

    פריצת דיסק היא פגיעה בחוליות עמוד השדרה, הגורמת לכאבים ולקשיי תנועה חמורים. לפגיעה זו גורמים שונים, שהעיקריים ביניהם הם טראומה או הפעלת לחץ ממושך על חוליות עמוד השדרה. הפגיעה עשויה להתבטא בתופעה הקרויה בלט דיסק, מצב שעלול להחמיר ולהפוך לפריצת דיסק הפוגעת באופן חמור בעמוד השדרה. רוב כאבי הגב לא נגרמים בגלל פריצות או בלט דיסק, אך בהגיעכם לרופא עם הדמיה ובה ניתן לראות פריצת דיסק בנוסף לתלונות על כאבי גב –  יקשר הרופא בין השניים ויטען, ככל הנראה, שהכאב נובע מפריצת הדיסק, על אף שייתכן כי פריצת הדיסק או הבלט נמצאים שם כבר שנים רבות ומעולם לא גרמו לכאב כלשהו.

    מהו דיסק בין חולייתי?

    דיסק בין חולייתי מאפשר לחוליות עמוד השדרה לעמוד בלחץ ובזעזועים חזקים. הוא דיסקית סחוס עגולה ושטוחה המפרידה בין כל שתי חוליות עמוד השדרה, שמורכב מעשרים וארבע חוליות בין הצוואר למותן וחוליות נוספות בין עצמות העוקץ והעצה (או בפשטות עצמות הזנב).

    דיסק מורכב משני חלקים הבנויים מסוגי קולגן שונים – החלק החיצוני מורכב מסחוס סיבי שמחבר את החוליות ומאפשר להן תזוזה, והחלק הפנימי מסחוס ג'לטין גמיש המכיל ברובו מים. הסחוס הפנימי יכול לשנות את צורתו בהתאם לתנועת החוליות שמגיבות על לחץ. הדיסקיות הממוקמות בין חוליות עמוד השדרה מוזנות באמצעות כלי הדם של הגוף והחוליות.


    בעיות דיסק בעמוד השדרה

    בלט דיסק נגרם בשל לחץ על החוליות הגורם לנוזל שבחלק הפנימי של הדיסקית לבלוט לחלקה החיצוני. כאשר הלחץ שוחק את הסחוס הוא גורם להתפרצות הנוזל. פגיעה מסוג זה אינה גורמת בהכרח לכאב, אך לפעמים היא גורמת לתופעות לוואי כגון תחושת נימול ובעיות תנועה. טיפול הכולל מנוחה עשוי לאפשר למעטפת הדיסק לשוב למצבה הרגיל.

    פריצת דיסק נגרמת כתוצאה מפגיעה בסחוס הדיסק החיצוני, הכולל גם עצבים. הנזק האקוטי גורם לכאבי גב ולכאבים המוקרנים לאזורים אחרים בגוף, לחולשה (בשל לחץ על העצבים) ולבעיות שרירים ושלד, כתוצאה מהיציבה המאולצת הנגרמת כתוצאה מהכאבים. פגיעה בדיסק יכולה להיגרם גם כתוצאה מתאונה או בשל מצב בריאותי.
    פגיעות דיסק עלולות להיגרם לאורך כל עמוד השדרה, אך הפגיעות הנפוצות הן פריצת דיסק מותני, הגורמת לכאבי גב תחתון ורגליים ובמצבים חמורים לחוסר יכולת תנועה, ופריצת דיסק צווארי, הפוגעת באזור הצוואר השכמות והידיים.

    טיפול בכאבים ובפריצת דיסק

    הרפואה השמרנית שמתקשה לטפל בפריצת דיסק מספקת טיפולים הכוללים שינוי בגישה, כדורים משככי כאבים ותנועה. ניתוחים מבוצעים רק במצבים קיצוניים. את הפתרון לפריצת דיסק מספקים טיפולים אוסטאופתיים לפריצת דיסק המאפשרים טיפול ישיר ברקמות השלד והשריר.
    מקור החסימה והכאב, אינם בהכרח ניתנים לאבחנה באמצעות צילומי הרנטגן.

    על ידי אבחון ידני באזור הפגוע מזהה האוסטאופת את מקורם, בטיפול עדין במיוחד משחרר את זרימת הדם למקום הפגוע ומסיר את הלחץ המופעל על העצבים באזור עמוד השדרה.
    הטיפול מאפשר לאזור הפגוע להשתקם ומפחית מהכאב שנגרם כתוצאה מהפגיעה בחוליות. טיפול אוסטאופתי לפריצת דיסק מתבצע ללא מעורבות מיכשור רפואי או תרופות, אך על המטופלים לצרף צילומי CT או MRI, בהתאם לבקשת האוסטאופת המטפל.

    אוסטאופתיה כטיפול ב’צליפת שוט’


    תאונת דרכים כיום מקטלגים תאונות דרכים לפי סוג וחומרת הפגיעה. אנשים המעורבים בתאונות דרכים קלות עד בינוניות מתלוננים על כאבים גם לאחר זמן רב מהתאונה, דבר שסביר שיקרה. כשמדובר בתאונות דרכים קלות, שרבות מהן מסתכמות במכה בפגוש, נראה כאילו הכל בסדר ואפשר להמשיך בסדר היום; אבל לא תמיד כך הדבר.
    לפעמים, רק לאחר זמן מה מהתאונה מתחילים להופיע כאבים בגב עליון/תחתון, באגן – במיוחד בעצם הזנב, ברגליים, בבסיס הגולגולת,  גב עליון חגורת הכתפיים הקרנות לידיים או לראש ועוד. לפגיעות מהסוג הזה קוראים ‘צליפת שוט’.

    מהי ‘צליפת שוט’?

    המונח “הצלפה” מתייחס לתנוחה בה נמצא הגוף, בדרך כלל בעת התנגשות של כלי רכב. בזמן פגיעה חזיתית הרכב, שנע במהירות מסוימת, נעצר בבת אחת. כתוצאה מכך נאצרת במרכז המסה שלנו המון אנרגיה, המתפרצת בצורה קינטית והגוף שלנו מתגמש קדימה ונזרק אחורה בעוצמה; ממש כמו תנועה של שוט בעת הצלפה.
    מערכת השריר והשלד נמתחת בתנועה מאוד קיצונית, הגב מקבל צורה של קשת שגורמת לגוף טראומה שמתגלה רק בזמן מאוחר יותר.
    לפגיעה זו דרגות שונות החל ממכות שטחיות, כלה בכאבי צוואר ושרירים עד נקע צווארי ושברים באזור עמוד השדרה.

    איך תזהו?
    הסיבה שהפגיעה הזו נחשבת למסוכנת, היא בגלל שיש לה המון תסמינים לא ברורים;
    לרוב, מה שעשוי להדליק נורה אדומה ולהעיד על צליפת שוט הם כאבי צוואר, בעיות נוירולוגיות (בלבול, דיסאוריינטציה וכו’), סחרחורות, כאבי ראש חזקים ודלקות פזורות לאורך עמוד השדרה;
    בנוסף, עשוי הנפגע לסבול מקשיות בצוואר שתקרין לאזורים אחרים בגוף כמו הכתפיים, מרכז הגוף, האגן ואפילו הרגליים. כמו שכבר ציינו למעלה, לא תמיד שמים לב לסימנים מיד לאחר התאונה, עשויים לעבור אפילו ימים או שבועות מיום התאונה עד שמתחילים לחוש בכאבי ה’הצלפה’.

    בנוסף לכאבים ולקשיות בצוואר, ישנם תסמינים אפשריים אחרים, ובהם:

    > כאבים או תחושות בלתי רגילות, כמו בעירה או דגדוג, בזרועות וברגליים.
    > כאבים בשכמות או בגב
    > בחילות
    > עייפות
    > חולשה
    > שינויים הורמונליים

     

    כמו כן, יש אנשים הסובלים מבעיות פסיכולוגיות וקוגניטיביות, כמו: אובדן זיכרון, קשיי ריכוז, עצבנות, הפרעות שינה, עייפות או דיכאון.

    כיצד יכול טיפול אוסטאופתי לסייע?

    סוג זה של פגיעה הוא מכני, בה גורם נזק לרקמות הרכות שבצוואר. בפגיעות מכניות עדיף לטפל בצורה מכנית; שיטת הטיפול הטבעית המומלצת בעולם היא אוסטאופתיה, המטפלת בבעיה עצמה, ולא רק בתסמינים.

    כחלק מהטיפול, האוסטאופת מתשאל את המטופל;
    עליו לספר בצורה מדויקת מה אירע לו על מנת לאפשר לאוסטאופת לעבור על האזורים הספציפיים בגוף ולטפל בהם בעדינות. כל מטופל מגיב בזמן אחר לטיפול, אצל חלק מהמטופלים השינוי יהיה מיידי, לעומתם, לאחרים זה עשוי לקחת מספר פגישות.
    בסופו של דבר, ראשית השיטה האוסטאופתית טוענת שהגוף שלנו הוא האחראי על ההחלמה, אנחנו רק מסייעים להגביר קצב ????

    עשרה דברים שלא ידעתם על ‘צליפת שוט’:

    1. בעגה המקצועית נקראת הפגיעה נקע חריף לצוואר.
    2. הפגיעה לא מחייבת התנגשות קשה. מספיקה ההתנגשות הכי קטנה, או דחיפה מאחור וכבר עשוי להיגרם נזק לגוף.
    3. גופנו עשוי להמשיך ולייצר סימנים גם חודשים ארוכים לאחר התאונה.
    4. בשל מערכת שריר-שלד חלשה יותר משל גברים, באופן טבעי, נשים עשויות לחוות את הפגיעה הזו יותר מגברים.
    5. עוצמת המכה עלולה לגרום נזק לגידים ולשרירים בצוואר.
    6. ‘צליפת שוט’ עשויה להתרחש גם תרחישים שהם לא תאונת דרכים, כמו נפילה, החלקה, רכבת הרים או אפילו במכוניות מתנגשות בלונה-פארק, כאשר כוח בלתי צפוי פוגע לפתע בצוואר.
    7. אם הבעיה נמשכת מעל 5 חודשים לערך, זוהי ‘צליפת שוט’ כרונית.
    8. ‘צליפת שוט’ כרונית עלולה לגרום להופעת בעיות נפשיות, כגון חרדות או דיכאונות, בשל מצב גופני רעוע מתמשך;
    9. אוסטאופתיה היא שיטה הטובה ביותר לטיפול בבעיה זו, המתבצעת בצורה טבעית, עדינה, מדויקת ויעילה.
    10. ברוב המקרים, בזכות טיפול באוסטאופתיה בזמן, אפשר לגבור על הבעיה ולמנוע ממנה להפוך לכרונית.


    לא פעם ולא פעמיים שמענו על מקרים בהם רופאים התייחסו אל נפגעי ‘הצלפה’ כבלפנים, שקרנים; היו חושדים כי הם מעוניינים בכספי פיצוי גבוהים מחברות הביטוח, לכן ‘משחקים אותה’. ‘צליפת שוט’ היא פגיעה מורכבת העשויה לגרום לכאבים משתקים בכל הגוף, מה שפוגע בתפקוד היומיומי במשך זמן רב; לכן, רבים מנפגעי ‘ההצלפה’ מחפשים פתרון רפואי קבוע שיעזור להם להיחלץ מהמצב הזה.

    מחקרים מראים כי נפגעי ‘הצלפה’ שקיבלו הסבר על מצבם והשלכותיו מחלימים מהר יותר! איך זה יכול להיות? ידע זה כוח! ידיעת העובדות ממזערת את תחושת אובדן השליטה וחוסר האונים ומדרבנת את הנפגע להחלים.

     

    לאחר ‘צליפת שוט’ הגוף נמצא במצב רגיש, לכן אוסטאופתיה מציעה מגוון טכניקות שימושיות להקל על הכאבים ולטפל ברקמות שניזוקו כתוצאה מהטראומה הפיזית והמנטלית שהגוף עבר. כל השיטות מתבססות על איזון המערכות הגופניות שלנו, ככה נוכל לסייע לגוף שלנו לטפל בעצמו ביעילות ובמהירות, ללא צורך בתרופות או זריקות.

    אוסטאופתיה כטיפול בפציעות ספורט

    הרבה אנשים לא יודעים זאת, אבל מבנה גופנו עלול לגרור לנו לצרות לא קטנות כלל; בעיות במבנה העצמות, מערכת השריר-שלד, הגידים וכל האיברים המשתתפים ביציבת הגוף, עלולות להוביל לכאבים חזקים אשר אינם מאפשרים מהלך תפקוד יומיומי כסדרו. בעזרת טיפול אוסטאופתי מתאים, ניתן לטפל בנזקים שנגרמו לגוף, ובכך למנוע ממנו טראומה שעלולה להפוך לבעיה כרונית. כיום האוסטאופתיה הלכה והפכה נפוצה מאוד בעולם המערבי, עד כדי כך שכל ספורטאי ברמה בינלאומית הצטייד באוסטאופת אישי כחלק מהצוות המלווה שלו.

    כאבים בזמן הריצה 
    פציעות כתוצאה מספורט, במיוחד ריצה, הן פציעות שיכולות להימנע בעזרת עבודה נכונה; במידה וכבר נפצעתם, יש מה לעשות עם זה.
    ברוב המקרים, פציעות בעקבות ריצות למרחקים ארוכים על בסיס קבוע, נגרמות כתוצאה מהכנה לקויה לאימון. יש דברים שכדאי לדאוג להם מבעוד מועד, כמו מסלול הריצה: הקפידו לרוץ על משטחים רכים יחסית (דשא, אדמה..); בחרו נעליים מתאימות ונוחות שתוכלו להתאמן איתן בלי לכאוב בכל צעד.

    במהלך ולאחר האימון יש לשים לב לדגשים נוספים וחשובים לא פחות! כל נושא החימום לפני אימון כבר ידוע לכל, בדיוק כמו רכב, אם לא ניתן לו חימום קטן לפני הנסיעה המנוע יישחק מהר יותר.
    מצדו השני של המטבע: בקרב ספורטאים, ורצים בפרט, יש פגיעה נפוצה מאוד שנקראת overuse injury, שכשמה כן היא, פגיעה משימוש יתר. אל תהיו פנאטיים – הרשו לגוף להירגע ולנוח כאשר הוא כואב או עייף. ככל שתעמיסו יותר, במיוחד במצבי תשישות, ככה תגרמו לבעיות גדולות יותר בהמשך.

    על אף ההשתדלות של הרבה רצים, לעקוב אחר ההמלצות ולנהל אימונים נכונים ובריאים, עדיין ניתן לראות פציעות לא קלות ולא נעימות כלל. אז אמנם אי אפשר למנוע אותן ב – 100%, אבל אפשר לצמצם את הסיכוי לפציעת ספורט בעזרת איזון ושיפור היציבה של עמוד השדרה, האגן ומערכת השלד בכללי. ריצה, במיוחד ארוכת טווח, היא פעילות אינטנסיבית לגוף; במידה והיא לא מבוצעת כמו שצריך, בדרך הנכונה, היא עלולה להוביל פגיעה ברקמות שסביב האגן, חוסר איזון של עמוד השדרה ורוטציות לא סדירות של האגן.

    אז איפה האוסטאופתיה נכנסת לתמונה אתם שואלים? בדיוק כאן. בנקודה שבה העצמות כואבות וצריך לטפל בהן לפני הכל!
    האוסטאופתיה עוסקת באיזון מבנה השלד ומאפשרת לעוסקים בפעילות גופנית למקסם את ההישגים שלהם ולהפחית עד כדי מניעה של הכאבים.

    איך טיפול אוסטאופתי יכול לסייע בפציעות ספורט?


    כמו שהסברנו מעלה, הטיפול האוסטאופתי מתמקד במבנה השלד, מיקום העצמות והרקמות; מטרת האוסטאופתיה היא להפחית את השחיקה שלהן (העצמות) לאורך השנים, במיוחד אם מדובר בגוף שעובר אימונים באופן קבוע. בנוסף להפחתת הכאב והשחיקה, מתאמנים רבים מעידים על שיפור הישגים לאחר טיפול אוסטאופתי; הם מציינים כי חלה עליה משמעותית ביכולת הגוף לספוג פעילות אינטנסיבית ללא כאבים וללא סבל.

    כאבים המופיעים בחלקי גוף שונים, כמו כאבים בעמוד השדרה ורקמות החיבור, שרירים, עצבים וכו’ – עלולים להופיע כתוצאה מאלפי סיבות. כחלק מהטיפול האוסטאופתי, מבצע המטפל אבחון כולל של הגוף ובודק אם הכאבים נגרמו כתוצאה מעיסוק פיזי או בעקבות מבנה גופו של המטופל.

    אז איך זה עובד?

    הטיפול האוסטאופתי עובד במספר מישורים, כשהעיקרי ביניהם, כאשר מדובר בפציעות ספורט, הוא כמובן הטיפול במערכת השלד והשריר (מערכת התנועה);כאבים במרפק
    בעת הטיפול מבוצעים עיסויים רפואיים ומניפולציות מכניות על המפרקים ונקודות החיבור של העצמות – כך משפר האוסטאופת את יכולת התנועה של האיבר הפגוע ומחזיר את המערכת להתאמה מבנית מושלמת בין השרירים והשלד. ע”י הפעולות הללו, רקמת השריר הפגועה וגמישותה משתקמות ומובילות להפחתה של הכאב והקלה עד העלמות הסימפטומים שעליהם מתלונן המטופל.

    מישור נוסף שעליו משפיעה האוסטאופתיה, הוא מערכת ההובלה (מערכת הדם והלימפה) עליה נרחיב בהמשך; לאחר טיפול אוסטאופתי ניתן לחוש בשיפור תפקודי המפרק והחזרה של העצמות למקומן הטבעי; עוד מתאפשרת זרימה תקינה של דם ונוזל לימפה לאיברים ולשרירים; דבר החשוב למערכת החיסון ולפעילות אלמנטרית של הגוף.

    כמובן שיש מקרים בהם הכאב שמעיד עליו המטופל עשוי לרמז על בעיה חמורה יותר ממה שנראה לעין, לכן יש להיוועץ עם רופא קונבנציונאלי במקביל לטיפול האוסטאופתי (שאינו בא להוות תחליף, אלא סיוע וטיפול ברבדים בהם לא מתמקצעת הרפואה הקונבנציונאלית).

    אוסטאופתיה לטיפול במערכת העיכול וכאבי בטן

    מגוון סוגי הכאבים וההפרעות שיש במערכת העיכול הוא גדול ומפוזר, כאבים באיברים שונים נגרמים מסיבות שונות ומשונות; האוסטאופת, בעזרת בדיקה קלינית פשוטה, יכול להתאים לכאבכם טיפול ספציפי. ישנם מקרים בהם הסימנים עשויים לרמז על בעיות שונות, לכן יהיה צורך בהתערבות של בדיקות נוספות כגון אולטרסאונד, בדיקות דם או צילומי רנטגן. בשורה התחתונה, במידה ולא מדובר בפתולוגיה אקוטית כמו סרטן או זיהום חריף במער’ העיכול – מומלץ מאוד להיוועץ ולטפל בעזרת אוסטאופתיה.

    אוסטאופתיה כטיפול יעיל לשיכוך כאבי בטן

    אחד מעקרונות היסוד המנחים את הטיפול באוסטאופתיה, הוא לעורר תהליכים טבעיים בגוף המסייעים לו לטפל בעצמו; זאת נעשה ע”י איזון פנימי, הניתן להגיע אליו דרך טיפול אוסטאופתי.

    לאוסטאופת מגוון דרכי טיפול בהן יוכל לסייע להקלה על הכאבים או לפתרון הבעיה לחלוטין; לדוגמא, יכול האוסטאופת לבחור לעבוד בצורה ישירה על אברי הבטן. המגע המכאני מעודד הגברת זרימת הדם, צמצום הידבקויות איברים ושיפור תפקודה הכללית של מערכת העיכול. מאידך, אפשר לעבוד על מערכת העצבים, האחראית על כלל התפקוד בגופנו. מערכת העיכול מוזנת מחוט השדרה, כאשר כל איבר בה מקבל שדר עצבי מאזור אחר בעמוד השדרה (עמ”ש). ברגע שנצפית הפרעה בתפקוד של איבר מסויים במערכת העיכול, הדבר עלול להעיד על תנועה לא טובה של אותה חוליה המקושרת אליו באופן ספציפי; לכן, עבודה על הגורמים השדרתיים יכולה להועיל ולשפר את תפקודי האיבר במערכת העיכול והפחתת הכאב בו.

    הטיפול האוסטאופתי למערכת העיכול

    ציינו מעלה את המניפולציות השדרתיות שניתן להפעיל, אך הדבר דורש סיבולת כאב גבוהה, שכן לעבוד על חוליות העמ”ש זה לא דבר פשוט וניתן למצוא חלופות עדינות יותר. ברוב הפעמים, מומלץ לפנות לטיפול הויסראלי (טיפול ישיר באיברים הפנימיים), שכן נמצא אפקטיבי כבר מסוף הטיפול הראשון! כמובן שיש צורך באנמנזה מקיפה לפני קבלת ההחלטות ובחירת דרך הטיפול אותה יבחרו האוסטאופת והמטופל יחד.

    אחרי אנמנזה, המלצות והיוועצות, יחל הטיפול האוסטאופתי במערכת העיכול בשלושה צירים:

     

    • מישור I: טיפול ישיר באיבר עצמו ובסביבתו

     

    יש כמה גורמים העשויים לפגוע בתפקוד ותנועת האיברים במערכת העיכול –

    > הידבקויות בין איברים או רקמות: עשוי להיווצר כתוצאה מחבלה, התערבות כירורגית באזור הבטן והחזה, זיהום מקומי (אפילו זיהום עבר) ובעצם כל טראומה באזור, חדה וכהה כאחד.
    רפיון הרצועות המחזיקות את האיברים.

    > Visceral-spasm: ספאזם מתאר מצב בו השרירים מכווצים בחוזקה. במקרה הספציפי שלנו, מדובר בכיווץ הסיבים של השריר החלק. תתפלאו לקרוא, שבהרבה מקרים נגרם הספאזם כתוצאה מתגובה רגשית אקוטית לאחר איזשהו מצב הנתפס בעיני המטופל כטראומטי (עשוי להיות אפילו פרידה מאדם אהוב); מלבד הסיבה הזו, עלול להיווצר ספאזם כתוצאה ממצב דלקתי או אפילו גירוי כימי (רגישות לתרופות, מזונות מסוימים או אלרגניים).

    1. 2. מישור II: טיפול במערכת העצבית

      כמו שכבר ציינו מעלה, המערכת העצבית משפיעה בצורה ישירה על מערכת העיכול והפוך. לכן,  כדי לאזן את השדרים העצביים ולסייע לגוף בתהליך הריפוי העצמי שהוא מבצע.

      מישור III: טיפול במערכת האוטונומית

      תפקיד המערכת האוטונומית בגופנו הוא ויסות הפעילות של מערכות הגוף, לרבות מערכת העיכול. הטיפול האוסטאופתי במערכת האוטונומית משפר את ההומאוסטאזיס (יציבות הסביבה הפנימית) המשפיעה באופן ישיר על תפקודי המערכת. עוד הוא מסייע בשחרור הרקמות הדבוקות ומגביר את אספקת הדם לאברי מערכת העיכול, מה שמונע כאבים ומעודד פעילות מעיים חיובית (לסובלים מתסמונת המעי הרגיז).
      אם כבר ב’תסמונת המעי הרגיז’ עסקינן, נשמח להקדיש לשם ‘המאיים’ הזה התייחסות נקודתית, שכן הוא מנת חלקם של אוכלוסייה רבה בישראל:

      הסיבה שלא ממהרים לאבחן
      IBS טמונה בסימני התופעה. הסימנים האופייניים הם כאבי בטן, שלשולים ועצירויות, וכמו שכולנו יודעים הסימנים הללו עשויים לרמז על עוד מגוון בעיות אחרות מלבד IBS. למשל, זיהום ויראלי שיחלוף תוך יומיים-שלושה.
      בגדול, רוב האנשים המאובחנים עם IBS סובלים ממנה בצורה קלה ומתמודדים בעצמם ללא כל טיפול או התערבות רפואית עם הסימפטומים; הבעיות מתחילות כשהסימנים חזקים עד כדי כך שהם משפיעים על התפקוד היומיומי של מטופל, ברמת היציאה מהבית (התרחקות מהשירותים והמקלחת).
      IBS, ברוב המקרים, לא נחשבת מסוכנת! לכן ניתן ורצוי לפנות לטיפול אלטרנטיבי שיכול לשפר את מצב המטופל ולסייע בחזרה לשגרה. במקרים רבים, הטיפול האוסטאופתי הוכח כיעיל וביצוע פעולות פשוטות, כמו לצאת לטייל עם הכלב רבע שעה מחוץ לבית – שוב נראית כמו משימה אפשרית לחלוטין.

    לסיכום, חוסר איזון והפרעה התפקודית במערכות שונות בגוף עלול לגרום לחוסר סנכרון ביניהן, מה שבסופו של דבר עלול להוביל להפרעה תפקודית של מערכת העיכול. לשם כך, האוסטאופתים המקצועיים שלנו במרפאת ביאליק, מתייחסים לכל מה שעלול להשפיע על היכולות התפקודיות של כל אחת ממערכות הגוף בנפרד ובמקביל על הגוף כיחידה תפקודית שלמה ואחידה.

    טיפולים אוסטאופתיים לטיפול בלחצים נפשיים

    העולם המודרני שאנו חיים בו כיום מאלץ אותנו להתמודד עם מצבי לחץ קיצוניים, בשל ריבוי משימות, וזה בכל לא משנה מה עיסוקינו היומיומי. בטח לא פעם ולא פעמיים מצאתם את עצמכם נוטלים יותר אחריות ממה שאתם יכולים לשאת – מה שמוביל לתחושת מחנק, קושי לסיים משימות, עצבנות או בקיצור מתח נפשי.

    אל תרגישו בודדים – אתם לא לבד!
    זו תחושה נורמלית לחלוטין; כמעט כל מי שסביבכם מרגיש לחוץ כאשר עליו לעמוד במשימות רבות ולקבל את ההחלטות הנכונות, מהשנייה הראשונה של היום ועד הרגע בו אתם עוצמים את העיניים; כאשר הלחץ והמתח הנפשי עברו את הגבול (גם אם זה לטובה!), מומלץ לפנות לטיפול מיידי.

    מהו מתח נפשי?

    כאשר אדם נמצא בסיטואציה אותה הוא תופס כמאיימת, או דבר מה בה נתפס כמאיים והוא אינו מאמין שיש בידו מספיק משאבים להתמודד עם המכשול (מכשול פיזי, אנשים, מצבים..) – הוא חווה מתח נפשי; התחושה שהדרישות גבוהות מידי עבורנו מעלה את רמת החשש ומובילה לאט לעלייה במתח הנפשי.

    נהוג לקטלג מתח נפשי כחיובי ושלילי, כאשר המתח הנפשי החיובי מניע אותנו לפעולה שמקדמת אותנו, בעוד המתח הנפשי השלילי עשוי ‘להיגרר’ איתנו לאורך זמן ולהוסיף על עצמו נטל כמו עייפות כרונית, עצבנות ועוד.

    נפש בריאה בגוף בריא

    הדבר כבר ידוע לכל – לבעיות נפשיות יש השפעה ישירה על מצב הבריאות הגופני; ממחקרים עולה כי מתח נפשי עשוי להוביל לכאבים פיזיים הבאים לידי ביטוי בבעיות במערכת העיכול, מערכת הרבייה ואפילו על מערכת השריר-שלד שלנו; כאן אוסטאופתיה נכנסת לתמונה – 

    כאבי שרירים נגרמים, לרוב, מכיווץ ממושך או אינטנסיבי, והרי ידוע כי מתח נפשי גורם לכיווץ קבוע בשרירים; לכן, ככל שימשכו הכאבים הפיזיים ימשך המתח הנפשי והפוך.

    טיפול אוסטאופתי להקלה בסימני המתח הנפשי – קל מאוד להתבלבל ולחשוב שטיפול אוסטאופתי מיועד לבעיות פיזיות בלבד, שכן הוא מתמקד בטיפול מכני במערכת השלד, אך לא זו בפרט. רבים משלבים טיפולים אוסטאופתים בחייהם על מנת לטפל בבעיות ממוקדות שמשפיעות באופן ישיר או עקיף על גופנו ועשויות להוביל לכאבים פיזיים ממשיים.

    טיפול אוסטאופתי עבור בעיות מתח נפשי מראות המדע

    בשנת 2012, נערך מחקר בארה”ב על ידי ד”ר פולטי בו נמצאה תגלית ענקית על הקשר בין מתח נפשי לאוסטאופתיה.

    במחקר השתתפו 33 מבוגרים בגילאים 22 עד 56, כאשר כולם עברו בדיקות רפואיות מקיפות לפני ואחרי הטיפול, לצורך בקרה; במהלך המחקר הם עברו סדרת טיפולי אוסטאופתיה על מנת לבחון את ההשפעה שלהם על המתח הנפשי אצל אדם בוגר, כאשר בין טיפול לטיפול עובר הנסיין מספר בדיקות. רבים מהם מעידים על הרפיה בשרירים המתוחים, הקלה על כאבים באזורים אחרים בגוף בהם היו מעט עוויתות או תחושות לא נעימות.

    עם כל הכבוד למילותיהם, מדדים כמו לחץ דם לאחר הטיפול היה ה’גושפנקה’ העיקרית לקביעה שטיפולי אוסטאופתיה אכן משפיעים בצורה ישירה וחיובית על המתח הנפשי האצור בגופנו. לאחר ניסוי זה פתחו קבוצת ניסוי נוספת בטורונטו, כאשר קבוצת הנסיינים של טיפולי האוסטאופתיה מעידים על הקלה במתח נפשי, רוגע ושלווה כלליים בגוף לעומת קבוצת הביקורת, שעברה רק טיפולי תרפיה רגילים – ומעידה על חוסר שינוי.

    טיפול אוסטאופתי משפר את המצב הנפשי!

    מצב נפשי ירוד עשוי להתדרדר למצב גופני רעוע מהר מאוד; לכן, התערבות אוסטאופתית במצב כזה היא הפתרון האולטימטיבי לצמצום ההשפעות השליליות וחיזוק המצב הבריאותי הפיזי. כאשר אנו סובלים ממתח נפשי, לחץ, חרדה, דיכאון וכו’, הגוף שלנו מגיב בהגבלת תנועה של אזור מסוים, למשל – קשיון שרירים במקום הכואב, אספקת דם ירודה ועוד; כאבים פיזיים בגוף, המופיעים ‘יש מאין’ ברוב הפעמים מעידים על מתחים נפשיים כלשהם בנקודות הכאב, והם נקראים ‘פגיעות מפתח’.
    אצל כל אחד מאתנו הלחץ הנפשי בא לידי ביטוי בצורה שונה; אך על אף כל השוני, במרוצת השנים הוכיחו מחקרים שונים כי לחץ נפשי ודיכאון קשורים ישירות לתופעות פיזיות שונות, כמו לדוגמא, זרימת דם מוגבלת למערכת העיכול (מה שבא לידי ביטוי בכאבי בטן לא נעימים בכלל); מחקרים מתקדמים יותר כבר נוגעים באיברים ספציפיים כמו למשל כיס מרה, או כבד – ומשייכים להם את האחריות לבעיות נפשיות.

    במהל הטיפול האוסטאופתי, מאתר המטפל את נקודות הכאב והדיספונקציה ברקמות, איברים או חוליות ומברר האם יש קשר למצבו הנפשי של הפציינט או האם הוא תרם לתחושת הכאב וגרם לה להתגבר; רבות הפעמים בהן מטופל חווה שחרור רגשי עצים שבא לידי ביטוי בבכי או בצחוק במהלך הטיפול האוסטאופתי. מטרת הטיפול האוסטאופתי הוא להקל על הסובל מהבעיה הנפשי או המתח ולהשפיע על מצבו הנפשי דרך מצבו הגופני.

    אוסטאופתיה ותינוקות: משלב ההריון ועד גיל 24 חודשים

    הטיפול האוסטאופתי נחשב ליעיל מאוד בתינוקות. לעתים, עוברים ברחם אימם נמצאים במנח שגורם ללחצים מסוימים בגולגולת, בצוואר או בעצמות אחרות בגופם. על פניו, נראה כי המקור לבעיות הללו הוא אי סימטריה מולדת וטורטיקוליס (מגבלת תנועה בשל קיצור שרירי הצוואר); לא מדובר בבעיות מסכנות חיים, אם כי התגובות יכולות להיות מלוות בבכי וחוסר שקט. הטיפול האוסטאופתי נמצא יעיל במיוחד כיוון שמניב תוצאות ברורות תוך זמן מאוד קצר;

    עוד לפני שנכנסים לרזולוציות של סיבוכים – תהליך הלידה, בבסיסו, הוא טראומטי לגוף האם והתינוק, בין אם מדובר בלידה ואגינאלית רגילה ועל אחת כמה וכמה אם מדובר בלידה מכשירנית (ניתוח קיסרי). ואם אכן נעמיק – בתור הורים טריים אתם עלולים להתקל באחת מיני רבות של בעיות בתקופת הינקות כגון קשיים ביניקה, קוליק, ריפלוקס, חוסר שינה, בעיות התפתחות, טונוס שריר גבוה או נמוך ועוד. כל אלה יכולים ללכת ולהעלם בצורה משמעותית בטיפול אוסטאופתי.

    האוסטאופת מחפש ליקויים פיזיים בגולגולת התינוק ומתקן אותם בעדינות רבה; בעזרתן יכול האוסטאופת להפחית מנוקודת המתח ברקמות השונות. ביקור אצל אוסטאופת בהחלט עשוי למחוק את הטראומה החיצונית שנכפתה על הילוד בעת הלידה;

    הריון הוא תקופה לא קלה מבחינה פיזית. נדרשת השקעת אנרגיה רבה הן מהאישה ההרה והן מהעובר שניזון באמצעות אמו. לעתים מתפתחות בעיות הנובעות מהידלדלות המאגרים התזונתיים בגוף האם כגון – אנמיה שנובעת ממחסור בברזל, מחסור בוויטמינים ובמינרלים וחסרים תזונתיים שגורמים לתופעות שונות:

    • הרחם שגדל גורם ללחץ על אברי הבטן הסמוכים. פרוגסטרון המשתחרר במהלך ההריון 'מפנה' מקום לרחם באמצעות ריפוי רצועות השרירים של מרכז הגוף.
    • על השרירים מוטל לשאת את משקל העובר ולאזן את הבטן הגדלה. כאשר שרירי הבטן והגב חלשים מכדי לשאת את המשקל הנוסף מתווסף לחץ על חוליות עמוד השדרה.
    • כאבי גב נגרמים בשל שינויים הורמונליים, מלחץ רגשי, מגדילת הרחם המשפיעה על היציבה ומהלחץ הנוסף על אברי הבטן. נשים רבות סובלות מכאבי גב במהלך ההיריון, שהנפוצים ביניהם הם כאבי גב תחתון. מקורם הפיזי של כאבי הגב אינו תמיד ברור אך כאבים אלה עלולים להימשך גם אחרי הלידה.
    • שינויים הורמונליים יכולים לגרום להופעת דלקות באברי גוף שונים.
    • העומס על הכליות שגדלות במהלך ההיריון גובר וכך גם קצב יצור השתן – מורגשת תכיפות ודחיפות למתן שתן בגלל לחץ מכאני על שלפוחית השתן.
    • תופעות אופייניות שנובעות בין השאר משינויים הורמונליים הן זיהומים בנרתיק ודליפות שתן. שינויים הורמונליים גורמים גם לתופעות כגון צרבת שנוצרת גם מלחץ על אזור הבטן.
    • דופק הלב מואץ בשל שינויים בקצב מחזור הדם, לעתים נגרם קוצר נשימה בשל זרימת דם שאינה תקינה.

    בצקת המופיעה בהריון היא תופעה שחשוב לבדוק מחשש לרעלת הריון. נדודי שינה מופיעים כתוצאה שינויים הורמונליים ורגשיים, מגדילת הבטן שאינה מאפשרת תנוחת שינה נוחה, מהתעוררות תכופה לצורך הטלת שתן.

    כיצד אוסטאופתיה מסייעת לנשים הרות?

    אוסטאופתיה בהריון היא חלק משיטה טבעית המשמשת לאבחון ולריפוי כאבים, מחלות וכסיוע משלים לטיפולים אחרים. הטיפולים מבוססים על תורה הוליסטית של ריפוי האיבר הספציפי באמצעות ריפוי הגוף. הטיפול האוסטאופתי אינו סותר טיפולים כגון פיזיותרפיה, עיסוי רקמות, טיפולים אלטרנטיביים וקונבנציונליים, ושיטות טיפוליות כגון יוגה, אבל, רצוי שהאישה ההרה תיידע את המטפל בדבר טיפולים אחרים אם קיימים.

    הטיפול עדין ואפילו דיי מרגיע. האוסטאופת מאתר נקודות שבהן נוצרה חסימה פיזית בשל תזוזה לא רצויה של עצמות, או מלחץ שנוצר על הרקמות ומשחרר אותן באמצעות טכניקות טיפול הייחודיות לשיטה זו. הטיפול הידני מאזן את מערכת השלד והשרירים ומאפשר להרחיב את טווח התנועה; זהו טיפול חשוב במהלך ההריון, במיוחד כאשר הבטן כבר בשלב מתקדם והיא לוחצת על אברים פנימיים. כתוצאה מהלחיצה של הרחם על איברים סמוכים נוצרות חסימות במערכת הדם המובילה חמצן ובמערכת העצבים המקרינה כאבים ותחושות כגון נימול. שחרור חסימה מאפשר להשיב את הזרימה התקינה אל הרקמות ואל האברים הפגועים ובכך מסייע להם בתהליך הריפוי העצמי.

     

    כיצד מתבצע האבחון האוסטאופתי לנשים הרות?

    אוסטאופתיה לנשים הרות מסייעת בהקלת תסמינים אופייניים לתקופת ההריון ולאחר הלידה. הטיפול האוסטאופתי אינו כולל שימוש במכשירי עזר או מתן תרופות אך מסייע לריפוי רקמות פגועות ומקל על הלחץ הפיזי והרגשי שפועלים על האישה ההרה במהלך ההריון. זוהי שיטה אלטרנטיבית שמבוססת על טיפול ידני בטכניקות שונות מטיפולי כירופרקטיקה או פיזיותרפיה. לפני הטיפול מתבצע אבחון מקיף על ידי האוסטאופת ולעתים מתבקש מידע רפואי נוסף. המטפל מתשאל את האישה ההרה על מצבה הבריאותי, תחושותיה במהלך ההריון, בחילות, כאבים או כל תופעה שמקורה בהריון. לאחר התשאול מתבצעת בדיקה אוסטאופתית שבאמצעותה מאבחן האוסטאופת את הגורם לבעיית התנועה או לכאב. הטיפול דומה במקצת לטיפולים ידניים (מנואלים) אחרים, אבל הוא מתבצע בעדינות מרבית. לרוב נדרשים לא יותר מכמה טיפולים לצורך ריפוי מקור הכאב או הפגתו.

    אוסטאופתיה ויסצרלית – כל מה שצריך לדעת

    ויסצרלי = פנימי. כאב שמקורו באיברים הפנימיים של הגוף ומעיד על פגיעה באחד או יותר מהם. באופן כללי, מדובר בכאב מפושט שלא ניתן למקם אותו בנקודה ספציפית.

    רב האנשים, כולל לא מעט רופאים, נוטים לייחס כאב בגוף לבעיה בשרירי השלד או בעמוד השדרה. ההפתעה הגדולה היא שבכ – 90% מכלל ההפרעות במערכת השריר – שלד, יש מרכיב ויסצרלי. למה? כי הגוף עוטף את אזור הפגיעה וכך למעשה נוצר מתח, כיווץ ולחץ מוגברים. זהו מנגנון הגנה של הגוף, והוא נפלא! הבעיה היא, שלעתים הגוף לא משחרר את הכיווץ, לכן עם הזמן נוצרות הידבקויות בין הקרומים ורקמות מסביב לאזור הפגוע. במקרים האלה מניפולציה ויסצרלית נותנת מענה מדויק, ולא מעט פעמים משמשת כחוליה המקשרת עם פגיעה אורתופדית אשר אינה מגיבה לתהליך שיקומי.

    ניתן לכם דוגמא קצרה, ובזה נסכם את המאמר: מטופל מגיע עם כאבים כרוניים בגב התחתון. הוא סובל מהם במשך תקופת זמן של למעלה משנה וניסה את כל הטיפולים האפשריים: פיזיותרפיה, עיסוי, דיקור סיני, נטל תרופות אנטי דלקתיות, זריקות מאלחשות – אך עדיין, הבעיה קיימת. מצב מייאש, בעיקר כי הכאב מגביל את התפקוד היומיומי שלו. במקרה הנ"ל מקור הבעיה הוא מערכת העיכול – הידבקות של המעי הדק לעצמו ולחוליות עמוד השדרה התחתון, לכן נוצרה המגבלה בתנועתיות ואיתה הכאב. הכאב נעלם כשנפתחה החסימה בקרום המעי.

    הסיבות להידבקויות מגוונות: תאונה, נפילה, יציבה לקויה, מתח נפשי, זיהום, דלקת או ניתוח.

    האיברים הפנימיים שלנו הם הבוסים האמיתיים, שרירי השלד הם בסה"כ חיילים פשוטים. לא יעיל במיוחד להתעסק רק איתם כי לרב הם מהווים את הסימפטום של הבעיה, כאשר המקור נשאר לא פתור; כמו שכבר ציינו מעלה מספר רב של פעמים – אין האוסטאופתיה באה לתת מענה לסימפטומים אם כי לפתור את מקור הכאב מהשורש.

    צור קשר

    מתעניין אודות הטיפול ? קרא עוד לגבי טיפולים אוסטאופתים !

      img