אוסטאופתיה כטיפול ב’צליפת שוט’

‘צליפת שוט’ הינו מונח המתיחס לכאבים באיזורים שונים של עמוד השדרה כתוצאה מתאונה הן קשה והן קלה ביותר בה הראש הגב והצוואר מוטחים לאחור במפתיע כתוצאה מהדף המכה אותה ספגו בהתנגשות כלשהי.

תאונת דרכים- כיום מקטלגים תאונות דרכים לפי סוג וחומרת הפגיעה. אנשים המעורבים בתאונות דרכים קלות עד בינוניות מתלוננים על כאבים גם לאחר זמן רב מהתאונה, דבר שסביר שיקרה. כשמדובר בתאונות דרכים קלות, שרבות מהן מסתכמות במכה קלה, נראה כאילו הכל בסדר ואפשר להמשיך בסדר היום, אך לא תמיד כך הדבר.

לעיתים, רק לאחר זמן מה מהתאונה מתחילים להופיע כאבים בגב עליון/תחתון, בצוואר, באגן – במיוחד בעצם הזנב, ברגליים, בבסיס הגולגולת ועוד. לפגיעות מהסוג הזה קוראים ‘צליפת שוט’.

מהי ‘צליפת שוט’?

המונח ‘הצלפה’ מתייחס לתנוחה בה נמצא הגוף, בדרך כלל בעת התנגשות של כלי רכב. בזמן פגיעה חזיתית הרכב, שנע במהירות מסוימת, נעצר בבת אחת. כתוצאה מכך נאצרת במרכז המסה שלנו המון אנרגיה, המתפרצת בצורה קינטית והגוף שלנו מתגמש קדימה ונזרק אחורה בעוצמה רבה ממש כמו תנועה של שוט בעת הצלפה.

מערכת השריר והשלד נמתחת בתנועה מאוד קיצונית, הגב מקבל צורה של קשת שגורמת לגוף טראומה שמתגלה רק בזמן מאוחר יותר.

לפגיעה זו דרגות חומרה שונות החל ממכות שטחיות, כלה בכאבי צוואר ושרירים ועד נקע צווארי ושברים באזור עמוד השדרה.

איך מזהים צליפת שוט?

הסיבה שהפגיעה הזו נחשבת למסוכנת, היא בגלל שיש לה מגוון תסמינים לא ברורים.

לרוב, מה שעשוי להדליק נורה אדומה ולהעיד על צליפת שוט הם כאבי צוואר, בעיות נוירולוגיות (בלבול, דיסאוריינטציה וכו’), סחרחורות, כאבי ראש חזקים ודלקות פזורות לאורך עמוד השדרה.

בנוסף, עשוי הנפגע לסבול מקשיות בצוואר שתקרין לאזורים אחרים בגוף כמו הכתפיים, מרכז הגוף, האגן ואפילו הרגליים. כפי שהוזכר, לא תמיד שמים לב לסימנים מיד לאחר התאונה, עשויים לעבור אפילו מספר ימים או שבועות מיום התאונה עד שמתחילים לחוש בכאבים שנגרמו כתוצאה  מה’הצלפה’.

בנוסף לכאבים ולקשיות בצוואר, ישנם תסמינים אפשריים אחרים, ובהם:

כאבים או תחושות בלתי רגילות, כמו בערה או דגדוג, בזרועות וברגליים

כאבים בשכמות או בגב

בחילות

עייפות

חולשה

שינויים הורמונליים

כמו כן, במצבים קיצוניים ישנם אנשים הסובלים מבעיות פסיכולוגיות וקוגניטיביות, כמו: אובדן זיכרון, קשיי ריכוז, עצבנות, הפרעות שינה, עייפות או דיכאון.

כיצד יכול טיפול אוסטאופתי לסייע בצליפת שוט?

טיפולים אוסטאופתיים לכאבי גב.

סוג זה של פגיעה הוא מכני, בה נגרם נזק לרקמות הרכות שבצוואר. בפגיעות מכניות עדיף לטפל בצורה מכנית; שיטת הטיפול הטבעית המומלצת בעולם היא אוסטאופתיה, המטפלת בבעיה עצמה, ולא רק בתסמינים. האוסטאופת מטפל בעזרת הידיים ע”י לחיצות על ‘טריגר פוינט’ המסייעות להקלה על הכאב, שחרור השרירים והזרמת נוזלים שזרימתם השתנתה והתעכבה. בנוסף לטיפול הידני העדין במצבים מסויימים ניתן להעזר בדיקור יבש– טיפול המסייע ליעילותו של הטיפול הידני ומשלים אותו.

כחלק מהטיפול, האוסטאופת מתשאל את המטופל, ואוסף מידע על ההסטוריה הרפואית שלו ועל הפגיעה עצמה.

על המטופל לספר בצורה מדויקת מה אירע לו על מנת לאפשר לאוסטאופת לעבור על האזורים הספציפיים בגוף ולטפל בהם בעדינות. כל מטופל מגיב בזמן אחר לטיפול, אצל חלק מהמטופלים השינוי יהיה מיידי או לאחר ימים ספורים. לעומתם, לאחרים זה עשוי לקחת מספר פגישות.

בסופו של דבר,שיטת הטיפול האוסטאופתי הינה הוליסטית, תופסת את הגוף כמכלול שלם ואף טוענת שהגוף שלנו יודע להעביר את עצמו תהליך ריפוי ושהוא האחראי על ההחלמה, אנחנו רק מסייעים לו להגביר קצב.

עשרה דברים שלא ידעתם על ‘צליפת שוט’:

1) בעגה המקצועית נקראת הפגיעה נקרע חריף לצוואר.
    2) הפגיעה לא מחייבת התנגשות קשה. מספיקה ההתנגשות הכי קטנה, או דחיפה מאחור וכבר עשוי להיגרם נזק לגוף.
    3)גופנו עשוי להמשיך ולייצר סימנים גם חודשים ארוכים לאחר התאונה.
    4) בשל מערכת שריר-שלד חלשה יותר משל גברים, באופן טבעי, נשים עשויות לחוות את הפגיעה הזו יותר מגברים.
    5) עוצמת המכה עלולה לגרום נזק לגידים ולשרירים בצוואר.
    6) ‘צליפת שוט’ עשויה להתרחש גם במקרים שהם לא תאונת דרכים, כמו נפילה, החלקה, רכבת הרים או אפילו ברכבים מתנגשים בלונה-פארק, כאשר כוח בלתי צפוי פוגע לפתע בצוואר.
    7) אם הבעיה נמשכת מעל 5 חודשים לערך, זוהי ‘צליפת שוט’ כרונית.
    8) ‘צליפת שוט’ כרונית עלולה לגרום להופעת בעיות נפשיות, כגון חרדות או דיכאונות, בשל מצב גופני רעוע מתמשך;
    9) אוסטאופתיה היא שיטה הטובה ביותר לטיפול בבעיה זו, המתבצעת בצורה טבעית, עדינה, מדויקת ויעילה.
    10) ברוב המקרים, בזכות טיפול באוסטאופתיה בזמן, אפשר לגבור על הבעיה ולמנוע ממנה להפוך לכרונית.

ברוב המקרים, בזכות טיפול באוסטאופתיה בזמן, אפשר לגבור על הבעיה ולמנוע ממנה להפוך לכרונית.

לא פעם שמענו על מקרים בהם רופאים התייחסו אל נפגעי ‘הצלפה’ כבלפנים. היו חושדים כי הם מעוניינים בכספי פיצוי גבוהים מחברות הביטוח, ולכן מזייפים פגיעה. ‘צליפת שוט’ היא פגיעה מורכבת העשויה לגרום לכאבים משתקים בכל הגוף, מה שפוגע בתפקוד היומיומי במשך זמן רב. לכן, רבים מנפגעי ה’הצלפה’ מחפשים פתרון רפואי קבוע שיעזור להם להיחלץ מהמצב הזה.

מחקרים מראים כי נפגעי ‘צליפת השוט’ שקיבלו הסבר על מצבם והשלכותיו מחלימים מהר יותר! איך זה יכול להיות? ידע זה כוח! ידיעת העובדות ממזערת את תחושת אובדן השליטה וחוסר האונים ומדרבנת את הנפגע להחלים ולקחת אחריות על תהליך הריפוי שלו. לאחר ‘צליפת שוט’ הגוף נמצא במצב רגיש, לכן אוסטאופתיה הינה טיפול מומלץ. טיפול אוסטאופתי מציע מגוון טכניקות שימושיות ידניות ועדינות בכדי להקל על הכאבים ולטפל ברקמות שניזוקו כתוצאה מהטראומה הפיזית והמנטלית שהגוף עבר. שיטת הטיפול מתבססת על איזון המערכות הגופניות שלנו באופן טבעי. בצורה זו נוכל לסייע לגוף שלנו לטפל בעצמו ביעילות ובמהירות, ללא צורך בטיפולים קיצוניים, תרופות חזקות או זריקות.