מרפק טניס

המרפק וכף היד שלנו נמצאים בפעולה ובתנועה מתמדת בחיי היומיום. בין היתר, המרפק וכף היד הינם מפרקים עדינים ביותר ומסוגלים לטווחי תנועה גדולים הכוללים כיפופים וסיבובים שונים. לצערינו, לעיתים החיים מציעים לנו אתגרים המביאים עומס יתר למפרקים ונזק עשוי להווצר באופן איטי וללא תשומת לב. עם זאת ישנן סיבות רבות ומגוונות להווצרות כאבים במרפק ובכף היד: הרגלי עבודה לא טובים (הקלדה ממושכת במקלדת לא מתאימה), פגיעות וחבלות פיזיות, דלקות מפרקים שונות, זיהומים חידקיים, מחלות ובעיות רפואיות ועוד.

כאב מופיע ומתבטא בצורות שונות. הוא יכול להיות מינימלי לאורך זמן, אך בהפעלת לחץ חוזר ונשנה על המקום הפגוע, הכאב יכול להפוך לבלתי נסבל, להפריע לאיכות החיים ואף עשוי לגרום לנזק כרוני ארוך טווח.

הרפואה כיום הן האלטרנטיבית והן הקונבנציונאלית, מציעה אפשרויות רבות ושונות לטיפול בכאב אקוטי וכרוני. בחלק מהמקרים ניתן להחליש את הכאב באמצעות תמיכות שונות המסייעות ליד בתפקודה יומיומי, ובמקרים אחרים ניתן לרפא את גורם הכאב לחלוטין.

טיפול אוסטאופתי משחרר את השרירים והמתחים סביב המקום פגוע, ואת הלחצים המופעלים על הרקמה הרכה והעצבים סביב. בעזרת לחיצה על טריגר פוינט (נקודות מעוררות כאב), דיקור יבש ועוד, הטיפול האוסטאופתי מקל על יכולת התנועה ובמקרים רבים מרפא את המקום הפגוע.

פגיעות במרפק ובכף היד

המרפק מורכב מעצמות ארוכות הכוללות את עצם הזרוע, עצם הגומד הפנימית ועצם הרדיוס של האמה. השרירים והגידים מאפשרים טווח תנועה רחב כגון כיפוף וסיבוב של היד, המסייעים לנו בתפקוד היומיומי.

כאשר השרירים המאפשרים להגמיש ולהרחיב את טווח התנועה ו/או הגידים המחברים בין העצמות והשרירים נפגעים, חשוב להפסיק את הפעילות לתקופה מסויימת ולאתר את מקור הבעיה. המקור יכול להיות פנימי (דלקת, זיהום, מחלות) או חיצוני (פגיעה פיזית, הרגלי עבודה לא נכונים).

מלבד כאבים במרפק שעלולים לפגוע בפעילות, פגיעות חוזרות בגיד עלולות לגרום למצב כרוני של הסתיידות גידים.

ניתן להקל על הכאב בעזרת משככי כאבים אך חשוב לציין כי זהו פתרון זמני שאינו פותר את הבעיה עצמה אלא נותן מענה נקודתי בלבד. בנוסף ישנם רופאים ובעלי מקצוע שמעדיפים להימנע ממתן משככי כאבים, מכיוון שהכאב משמש לנו כהתראה לפני פגיעה שיכולה להיות חמורה יותר.

כאבים במרפק עשויים להקרין על האצבעות ולהשפיע על תפקודן.

הגורמים לכאבים במפרקי האמה

• דלקות מפרקים שגרוניות – טיפול באמתעות תרופותוסטרואידים.
      • מחלות אוטואימוניות- כגון זאבת ומחלות שנגרמות מעודף חומצה אוראית הגורמת להיווצרות של גבישים במרפק – טיפול תרופתי למניעת חזרה של הסימפטומים.
      • זיהום של חיידקים שגורם לדלקת במרפק – מתבטא באדמומיות ובחום גבוה. נמשך לרוב כמספר שבועות.
      • מחלות ניווניות – פוגעות בסחוס המונע חיכוך של עצמות המפרק- הטיפול כולל תרגילים שמטרתם לחזק את השרירים.

.טיפול אוסטאופתי לכאבים בכף היד ולפגיעות במרפק מסייע בריפוי המקום הפגוע ולעתים אף מונע את הצורך בטיפולים קיצוניים

פגיעות נפוצות במרפק ובכף היד

פגיעה בעצב המרדיאני

העצבים והגידים ממוקמים בתעלה הנמשכת לאורך האמה מהמרפק לכף היד. בתעלה זו ישנן כמה נקודות שבהן עלול להיווצר לחץ על העצב המרידיאני וכתוצאה מכך נגרמים פגיעה ביד וכאבים.

תסמונת תעלה רדיאלית (מרפק) מתבטאת בלחץ על העצב באזור המרפק שיכול לגרום לכאבים באצבעות היד. תסמונת תעלה קרפלית (שורש כף היד) כוללת כאב בשורש כף היד וחוסר תחושה בכף היד ובאצבעות, תחושת נימול, חוסר יכולת להשתמש באצבעות ולכאבים בזרוע.

טיפול אוסטאופתי לכאבים מאפשר לאבחן את מקום הפגיעה ולטפל נקודתית בכאב, ללא שימוש בתרופות. הטיפול משחרר את הלחץ המופעל על העצב ומאפשר להחזיר אותו לתפקוד.

בוריטיס מרפק

בוריסיטיס המרפק הינה דלקת בבורסה- שק נוזלים הממוקם בחלק האחורי של המרפק ותפקידו למנוע חיכוך של המפרק. הוא יכול להיפגע בשל חיכוך, לחץ מתמשך (השענות על כסא או שולחן באופן קבוע) מכה או תנועה פתאומית. גורמים נוספים הם מחלות מפרקים, דלקות מקומיות ועוד.

בוריסיטיס המרפק מתבטא בנפיחות, אדמומיות וכאב. איבחון וטיפול מהיר יאפשרו חזרה לאורח חיים פעיל.

מרפק טניס (אוריקונדיליטיס לטראלי)

מפרק טניס היא פגיעה הנגרמת בעקבות הפעלה חוזרת ונשנית של שורש כף היד אשר יכולה להיגרם בשל משחק טניס, עבודות מכונאות וכדומה. הפגיעה לרוב נגרמת בחלקו החיצוני של המפרק בו מתחברים גידי המרפק ושרירי האמה.

בשל הפגיעה מופיע כאבאשר לרוב מתגבר בשעות הערב, נפיחות מקומית ואפילו חום. הטיפול בכאבי מרפק טניס הינו באמצעות קירור המקום, רצועות תמיכה, דיקור יבש, מנוחה ותרופות נוגדות דלקת.

מרפק גולף (אפיקוליזוטיס מדיאלי)

ניוון כרוני של גידי הזרוע שנגרם בשל דלקת באזור שבו גידי האמה מתחברים עם מפרק המרפק הפנימי. ישנם כאבים ורגישויות באזור המרפק הפנימי ונפגעת יכולת האחיזה של האצבעות. מצב זה עלול לגרום לכאבים בשורש כף היד.

בפגיעה זו נשמרת יכולת התנועה, אבל אימוץ גיד האמה גורם לכאבים רבים וכאב בשורש כף היד היכול להקרין גם על האצבעות. המרפק עלול להתנפח ולהפוך רגיש.

הטיפול בכף יד פגועה כולל מנוחה והגבלה בתנועה. טיפול אוסטאופתי לכאבים בכף היד מסיר את חסימת התעלה הקרפלית ואת הלחץ המופעל על שורש כף היד והאצבעות. הטיפול כולל עיסוי מפרקי הידיים, קירור המקום, מנוחה, לעתים זריקות סטרואידים. החזרה לפעילות מתבצעת באופן הדרגתי. שימוש ברצועת תמיכה יכול להגן מפני פגיעה חוזרת במקום.