דיקור יבש

10882189_1510635812536553_6324124346314915333_n

דיקור יבש - שיטה מערבית לטיפול בכאב שמקורו בגירוי תוך שרירי IMS

דיקור יבש הוא שיטה מערבית ומודרנית לטיפול בכאבים שמקורם בנקודות הדק בשרירים. הדיקור מבוצע באמצעות מחטים דקות החודרות לסיב שריר ומשחררות את מקור הכאב.

דיקור יבש הוא שיטה רפואית מודרנית לטיפול בכאבים הנגרמים מפגיעה נקודתית בשרירים. הטיפול מבוצע באמצעות מחטים דקות וסטריליות, המוחדרות לסיבי השריר ב'נקודות הדק', אותן נקודות בשרירים הגורמות לכאבים. מטרת הטיפול היא לשחרר את המטופל מכאבים שנגרמו כתוצאה מכיווץ או התעבות נקודות אלו ברקמת השריר. כאב מיופציאלי בנקודות הדק (Trigger Points) יכול להתבטא באברים אחרים ולעתים מאובחן כפריצת דיסק או כאבים מוקרנים אחרים ודומים. פעמים רבות הכאבים יכולים להיות כה חזקים עד כי המטופל אינו יכול לתפקד כלל. כשחולה מתלונן על כאבים ונשלח לבדיקות שאינן מאתרות את הגורם, ייתכן והמקור הוא בנקודת הדק בשריר, כאשר הכאב יכול להיות מוקרן לאברי גוף אחרים, לגב, לכתפיים או לגפיים.

דיקור בנקודות הדק בשרירים

דיקור יבש מטפל בנקודות הדק, שנוצרות כתוצאה מגירוי יתר של סיבי השריר המורכבים מיחידות קטנות הקרויות סרקומר. לביצוע פעולת השריר נדרשת כמות גדולה של תאים המתכווצים על ידי היקשרות זה לזה. כאשר Sarcomeres נפגעים הם נשארים מכווצים באופן נקודתי הקרוי 'נקודת הדק' או 'טריגר פוינט'. לאזור הפגוע מוזרם פחות דם, פעילות חילוף החומרים פוחתת ולכן נשלחים איתותי כאב. מטרת החדרת המחטים הדקות והסטריליות לנקודות ההדק היא חידוש זרימת הדם לנקודות אלה כדי שהשריר יוכל לחזור לתפקודו הקודם.
הגורמים הנפוצים לכאבים שמקורם בטריגר פוינט הם תנוחת גוף ממושכת, לדוגמה ישיבה בתנוחה לא מתאימה כאשר שרירי הגב מתוחים יתר על המידה, העמסת משקל הגורמת ללחץ על השרירים, או תנועה חדה ופתאומית הגורמת לכיווץ חד של השרירים. לאחר זמן נוצר חסר באספקת דם לאזור הפגוע, ויש בעצם משבר אנרגיה בסיבי השריר, השריר שאינו מופעל נחלש, פעילות לקויה גורמת לבעיות חוזרות, לפציעות לדלקות ולכאב המוקרן לאברים אחרים בגוף. נקודות הדק הן אחד הגורמים העיקריים לכאבים מוקרנים ביניהם כאבי ראש, כאבי צוואר, כאבי מפרקים וגב וכאבי גפיים, ולתופעות כגון סחרחורת וכאבים פיברומיאלגיים.

דיקור יבש - שיטת טיפול מערבית

טיפולי דיקור יבש IMS, דיקור מערבי או דיקור אורתופדי מבוצעים על ידי גירוי תוך שרירי באמצעות מחטים דקות הדומות לאלו המשמשות בטיפולי דיקור סיני. אבל, אין מדובר בריפוי המבוסס על נקודות מרדיאנים ותעלות אנרגטיות, אלא על שיטה רפואית מערבית לגמרי. ראשיתו של הדיקור המערבי בשנת 1979, כאשר מדען הבחין שהצלחת טיפולים באלחוש כאבי שרירים נובעת מהריאקציה של החדרת המחט עצמה ולא מהחומר המוזרק. הטיפולים מבוצעים על ידי החדרת מחט דקה וללא חומר מוזרק. קיימות שתי שיטות דיקור מערבי יבש: דיקור שטחי המיועד בדרך כלל לכאב מקומי, ודיקור עמוק בנקודות הטריגר בשרירים.

למי מתאימים טיפולי דיקור מערבי / יבש

טיפולי דיקור מערבי יבש מתאימים לסובלים מפגיעות ספורט, ממתיחת שרירים, מכאבים כתוצאה מתנוחה לא נכונה, כאבים אורתופדיים, כאבי צוואר ושכמות. הטיפול מבוצע בידי מטפל בדיקור מערבי / יבש, פיזיותרפיסט כירופרקט, אוסטאופת או רופא שעברו את ההסמכה המתאימה, לאחר בדיקות גופניות מקיפות, והסרת אפשרויות אחרות למקור הכאבים של המטופל.
הדיקור היבש הוא טיפול חודרני ללא תרופות, הנמשך זמן קצר ולרוב אינו מכאיב. הקלה בתחושת הכאב מורגשת לאחר סידרה קצרה של טיפולים, ולפעמים אף מייד לאחר הטיפול הראשון. את טיפולי הדיקור היבש מחזקים בעזרת טיפולים נוספים כגון תרגילי מתיחות וטיפולים מנואליים שמרגיעים כאב ומזרימים את הדם. שילוב של התעמלות מבוקרת ופיזיותרפיה מאפשרים לשמור על הישגי הטיפול.