אוסטאופתיה כטיפול בפציעות ספורט – כך תחזירו את גופכם למוטב

הרבה אנשים לא יודעים זאת, אבל מבנה גופנו עלול לגרור לנו לצרות לא קטנות כלל; בעיות במבנה העצמות, מערכת השריר-שלד, הגידים וכל האיברים המשתתפים ביציבת הגוף, עלולות להוביל לכאבים חזקים אשר אינם מאפשרים מהלך תפקוד יומיומי כסדרו. בעזרת טיפול אוסטאופתי מתאים, ניתן לטפל בנזקים שנגרמו לגוף, ובכך למנוע ממנו טראומה שעלולה להתקבע.

השיטה האוסטאופתית קיימת כבר כ-150 שנה, והגיעה אלינו מצדו השני של הכדור: ארצות הברית. מקור שם השיטה טמון בחיבור שתי המילים הלטיניות “אוסטאו” – של עצם, “פתיה” – מחלה. השיטה משלבת טכניקות עיסוי ומניפולציות ידניות על שרירים ועצמות, תוך הבנה אנטומית של גוף האדם.

כיום האוסטאופתיה הלכה והפכה נפוצה מאוד בעולם המערבי; עד כדי כך שכל ספורטאי ברמה בינלאומית הצטייד באוסטאופת אישי כחלק מהצוות המלווה שלו.

כאבים בזמן הריצה – למה זה קורה?

פציעות כתוצאה מספורט, במיוחד ריצה, הן פציעות שיכולות להימנע בעזרת עבודה נכונה; במידה וכבר נפצעתם, יש מה לעשות עם זה. 1697904
ברוב המקרים, פציעות בעקבות ריצות למרחקים ארוכים על בסיס קבוע, נגרמות כתוצאה מהכנה לקויה לאימון. יש דברים שכדאי לדאוג להם מבעוד מועד, כמו מסלול הריצה: הקפידו לרוץ על משטחים רכים יחסית (דשא, אדמה..); בחרו נעליים מתאימות ונוחות שתוכלו להתאמן איתן בלי לכאוב בכל צעד.

במהלך ולאחר האימון יש לשים לב לדגשים נוספים וחשובים לא פחות! כל נושא החימום לפני אימון כבר ידוע לכל, בדיוק כמו רכב, אם לא ניתן לו חימום קטן לפני הנסיעה המנוע יישחק מהר יותר.
מצדו השני של המטבע: בקרב ספורטאים, ורצים בפרט, יש פגיעה נפוצה מאוד שנקראת overuse injury, שכשמה כן היא, פגיעה משימוש יתר. אל תהיו פנאטיים – הרשו לגוף להירגע ולנוח כאשר הוא כואב או עייף. ככל שתעמיסו יותר, במיוחד במצבי תשישות, ככה תגרמו לבעיות גדולות יותר בהמשך.

על אף ההשתדלות של הרבה רצים, לעקוב אחר ההמלצות ולנהל אימונים נכונים ובריאים, עדיין ניתן לראות פציעות לא קלות ולא נעימות כלל. אז אמנם אי אפשר למנוע אותן ב-100%,  אבל אפשר לצמצם את הסיכוי לפציעת ספורט בעזרת איזון ושיפור היציבה של עמוד השדרה, האגן ומערכת השלד בכללי. ריצה, במיוחד ארוכת טווח, היא פעילות אינטנסיבית לגוף; במידה והיא לא מבוצעת כמו שצריך, בדרך הנכונה, היא עלולה להוביל פגיעה ברקמות שסביב האגן, חוסר איזון של עמוד השדרה ורוטציות לא סדירות של האגן.

אז איפה האוסטאופתיה נכנסת לתמונה אתם שואלים? בדיוק כאן. בנקודה שבה העצמות כואבות וצריך לטפל בהן לפני הכל!
האוסטאופתיה עוסקת בריפוי ואיזון מבנה השלד ומאפשרת לעוסקים בפעילות גופנית למקסם את ההישגים שלהם ולהפחית עד כדי מניעה של הכאבים.

איך טיפול אוסטאופתי יכול לסייע בפציעות ספורט?

כמו שהסברנו מעלה, הטיפול האוסטאופתי מתמקד במבנה השלד, מיקום העצמות והרקמות; מטרת האוסטאופתיה היא להפחית את השחיקה שלהן (העצמות) לאורך השנים, במיוחד אם מדובר בגוף שעובר אימונים באופן קבוע. בנוסף להפחתת הכאב והשחיקה, מתאמנים רבים מעידים על שיפור הישגים לאחר טיפול אוסטאופתי; הם מציינים כי חלה עליה משמעותית ביכולת הגוף לספוג פעילות אינטנסיבית ללא כאבים וללא סבל.

כאבים המופיעים בחלקי גוף שונים, כמו כאבים בעמוד השדרה ורקמות החיבור, שרירים, עצבים וכו’ – עלולים להופיע כתוצאה מאלפי סיבות. כחלק מהטיפול האוסטאופתי, מבצע המטפל אבחון כולל של הגוף ובודק אם הכאבים נגרמו כתוצאה מעיסוק פיזי או בעקבות מבנה גופו של המטופל.

אז איך זה עובד?

הטיפול האוסטאופתי עובד במספר מישורים, כשהעיקרי ביניהם, כאשר מדובר בפציעות ספורט, הוא כמובן הטיפול במערכת השלד והשריר (מערכת התנועה);כאבים במרפק
בעת הטיפול מבוצעים עיסויים רפואיים ומניפולציות מכניות על המפרקים ונקודות החיבור של העצמות – כך משפר האוסטאופת את יכולת התנועה של האיבר הפגוע ומחזיר את המערכת להתאמה מבנית מושלמת בין השרירים והשלד. ע”י הפעולות הללו, רקמת השריר הפגועה וגמישותה משתקמות ומובילות להפחתה של הכאב והקלה עד העלמות הסימפטומים שעליהם מתלונן המטופל.

מישור נוסף שעליו משפיעה האוסטאופתיה, הוא מערכת ההובלה (מערכת הדם והלימפה); לאחר טיפול אוסטאופתי והחזרה של עצמות למקומן הטבעי, מתאפשרת זרימה תקינה של דם ונוזל לימפה לאיברים ולשרירים; דבר החשוב למערכת החיסון ולפעילות אלמנטרית של הגוף.

כמובן שיש מקרים בהם הכאב שמעיד עליו המטופל עשוי לרמז על בעיה חמורה יותר ממה שנראה לעין, לכן יש להיוועץ עם רופא קונבנציונאלי במקביל לטיפול האוסטאופתי (שאינו בא להוות תחליף, אלא סיוע וטיפול ברבדים בהם לא מתמקצעת הרפואה הקונבנציונאלית).

סוגי פציעות ספורט נפוצות

התמקדנו בעיקר בריצה, כי ניתן להשליך מהריצה לכל סוג אימון אחר, מאחר והיא מוגדרת כפעילות המפעילה את כל הגוף, שרירים ועצמות כאחד. הריצה גורמת לזעזועים רבים ומשמעותיים לשלד ולעצמות, על אחת כמה וכמה אם נעשית על משטח לא מומלץ כמו אספלט.

סוגי פציעות ספורט שמאפיינות אצנים:

  • דלקת בגיד אכילס.
  • שחיקת סחוסים.
  • דלקת בגיד הפיקה (ברך) / Jumper’s knee (patellar tendenitis).
  • דורבן (עור קשה מאוד בעקב הרגל).
  • ITBS – Iliotibial Band Syndrome – זוהי התסמונת השכיחה ביותר בקרב רצים למרחקים ארוכים. היא מתבטאת בכאב חד בצד החיצוני של הברך.
  • כאבי גב.
  • קרעים/ מתיחה של הדו ראשי (שריר הירך).
  • הנפוץ מכולם: שברי מאמץ.

סובלים מכאבים בעצמות או בשרירים כתוצאה מפעילות גופנית אינטנסיבית? צרו אתנו קשר!

נְגִישׁוּת
סגור