ביופידבק

מהו טיפול ביופידבק?

ביופידבק היא שיטה העוזרת לאדם להתמודד ולאזן את עצמו במצבי לחץ ,פחדים,כאב  וחוסר שקט המפריעים לתפקוד היום- יומי.

הטיפול משלב למידה עצמית ,תירגול טכניקות הרפיה ונשימה ,חשיבה מודעת ומשוב ממוחשב צבעוני ומשחקי המשקף את תגובות הגוף.

הטיפול אינו פולשני ,מאוד ידידותי המלמד בגובה העיניים שיטות ויסות קלות לביצוע ולשיפור איכות החיים, ומתאים למבוגרים וילדים כאחד.
    ​במהלך הטיפול בביופידבק מחברים סנסורים לאצבעות הידיים. אלה מודדים סימפטומים גופניים על פי מדדים אובייקטיבים. תכנת מחשב מתרגמת בזמן אמת את הנתונים שהתקבלו, לגרפים ויזואליים, וההתבוננות בתנודות הגרף מלמדת אותנו להכיר אותו ולשלוט בו. הסימפטומים הגופניים הנמדדים קשורים באופן ישיר לרמות הסטרס ותפקוד הגוף שלנו, וכך, שליטה בגרפים, פירושה שליטה ברמות המתח בגופנו.

הטכניקות בהן המטפלים משתמשים כדי להגיע לתוצאה הרצויה כוללים מיינדפולנס, מדיטציות, הרפיית שרירים, נשימות, תרגילי cbt דמיון מודרך ועוד.

ביופידבק הוא טיפול העושה שימוש במערכת ממוחשבת לניטור פרמטרים של הגוף, שנועד לתת למטופלים שליטה רבה יותר על התגובות הפיזיות והפיזיולוגיות והרגשיות או הפעילויות המנטליות שלהם.

טיפול בביופידבק מבוסס על הרעיון שניתן לשלוט במערכת העצבים האוטונומית באופן רצוני באמצעות התניה אופרנטית. השיטה פותחה החל משנות ה-40 כאחת השיטות של רפואה אלטרנטיבית וטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

ביופידבק משמש לטיפול במגוון בעיות רפואיות, נוירולוגיות ורגשיות. להקלה על תסמינים של הפרעות אורגניות כגון כאבי ראש, קשיי שליטה על הסוגרים, התקפים, בעיות עיכול, הזעת יתר, הפרעות תנועה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בכלי הדם, קשיי נשימה, שיקום שרירים, שיתוק מוחין, כאבים כרוניים ועוד. כן, הוא משמש להפרעות פסיכולוגיות כמו הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, הרטבת לילה, התמכרויות וכו'.

פיזיותרפיסטים יכולים להשתמש בשיטה כדי לעזור לחולי שבץ להחזיר תנועה בגפיים משותקות. בתחומים כמו ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה, השיטה עובדת עם אלקטרודות המחוברות לשרירים, והמערכת מספקת נתונים חזותיים המשקפים את פעילות השרירים. באמצעות ביופידבק ניתן להשוות בין צורות עבודה שונות ולמצוא ביניהם את צורת העבודה היעילה ביותר, המעמיסה הכי פחות עומס על השרירים ועוזרת להטמיע הרגלי עבודה נכונים. בנוסף, ביופידבק נועד לעזור לשפר את אורח החיים של אנשים בריאים, שכן הוא יכול לשפר את יכולת המיקוד והריכוז, ולהתמודד עם מצבים כמו מתח ומתחים בחיי היומיום.

טיפולי ביופידבק נמשכים בדרך כלל מספר שבועות או חודשים (8-20 מפגשים או יותר), ולאחר מכן המטופל אמור להיות מסוגל ליישם את מה שלמד מחוץ לטיפול בעת הצורך. בפגישה הראשונה המטפל עורך אבחון פסיכופיזיולוגי באמצעות הערוצים השונים במכשיר, ועל סמך תוצאות הפרופיל מפתח תכנית טיפול ולימוד המותאמת למטופל ולבעיותיו הרפואיות או הפסיכולוגיות. המטופל מקבל הסבר על האבחנה והוא שותף פעיל בתכנית הטיפול. השיטה היא תרופה פעילה המבוססת על פרקטיקה קלינית ויישום חיי היומיום. הטיפול מבוצע על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה קלינית מוסמכת ומוכחת וניסיון בביופידבק.

למי זה מתאים?

ילדים מגיל 8 ומעלה