דיקור יבש

דיקור יבש – שיטה מערבית לטיפול בכאב שמקורו בגירוי תוך שרירי IMS

דיקור יבש הוא שיטה מערבית מודרנית לטיפול בכאבים שמקורם בטריגר פוינט (נקודות מעוררות כאב) בשרירים. הדיקור מבוצע באמצעות מחטים דקות החודרות לסיב שריר ומשחררות את מקור הכאב ע"י מניפולציה על האזור והזרמת דם סביב השריר.

דיקור יבש הוא שיטה רפואית מודרנית לטיפול בכאבים הנגרמים מפגיעה נקודתית בשרירים. הטיפול מבוצע באמצעות מחטים דקות וסטריליות, המוחדרות לסיבי השריר בטריגר פוינט, אותן נקודות בשרירים הגורמות לכאב. מטרת הטיפול היא לשחרר את המטופל מכאבים שנגרמו כתוצאה מכיווץ או התעבות נקודות אלו ברקמת השריר. כאב מיופציאלי הנו מצב לא נוח ואף כואב המשפיע על הרקמה המחברת בין השרירים. במצב זה יכולה להיות מעורבות של שריר אחד או של קבוצת שרירים. כאב כזה יכול להיות תוצאה של הקרנה ממקור אחר, ולכן לעיתים מקור הכאב ומקום הכאב שונים. כאבים הנגרמים כתוצאה מלחץ שרירי יכולים להיות כה חזקים עד כי המטופל אינו יכול לתפקד כלל.

כאשר חולה מתלונן על כאבים ונשלח לבדיקות שאינן מאתרות את הגורם, ייתכן והמקור הוא בטריגר פוינט בשריר, כשהכאב עשוי להיות מוקרן לאברי גוף אחרים, לגב, לכתפיים לגפיים או לכל מקום אחר בגוף.

דיקור בטריגר פוינט (נקודות מעוררות כאב) בשרירים

דיקור יבש מטפל בנקודות מעוררות כאב, שנוצרות כתוצאה מגירוי יתר של סיבי השריר המורכבים מיחידות קטנות הקרויות סרקומר (Sarcomer).  פעולה שרירית ככלל דורשת כמות גדולה של תאים הנקשרים זה לזה ע"י כווץ והרפיה. כאשר סיבי הסקרומר נפגעים הם נשארים מכווצים באופן נקודתי הקרוי 'נקודת הדק' או 'טריגר פוינט'. לאזור הפגוע מוזרם פחות דם, פעילות חילוף החומרים פוחתת ונשלחים אותות כאב. מטרת החדרת המחטים הדקות והסטריליות לטריגר פוינט היא חידוש הזרמת הדם לנקודות אלו כדי שהשריר יוכל לשקם את עצמו ולחזור לתפקודו הקודם.

הגורמים הנפוצים לכאב שמקורו בטריגר פוינט הם תנוחת גוף ממושכת, לדוגמה ישיבה בתנוחה לא מתאימה כאשר שרירי הגב מתוחים יתר על המידה, העמסת משקל הגורמת ללחץ על השרירים, או תנועה חדה ופתאומית הגורמת לכיווץ חד של השרירים. לאחר זמן נוצר חסר באספקת דם לאזור הפגוע, ולמעשה מתקיים משבר אנרגטי בסיבי השריר והשריר שאינו מופעל עקב תחושת כאב של המטופל נחלש. פעילות לקויה של השריר והנעתו גורמת לבעיות חוזרות, לפציעות, לדלקות ולכאב המוקרן לאברים נוספים בגוף. טריגר פוינט הן אחד הגורמים העיקריים לכאב מוקרן ביניהם כאבי ראש, כאבי צוואר, כאבי מפרקים וגב, כאבי גפיים, תופעות כגון סחרחורת, כאבים פיברומיאלגיים ועוד.

דיקור יבש – שיטת טיפול מערבית

טיפולי דיקור יבש IMS, או בשמותיו הרבים גם 'דיקור מערבי' או 'דיקור אורתופדי' מבוצעים על ידי גירוי תוך שרירי באמצעות מחטים דקות הדומות לאלו המשמשות בדיקור סיני. אין מדובר בריפוי המבוסס על נקודות מרדיאנים ותעלות אנרגטיות, אלא על שיטה רפואית מערבית לחלוטין המתבססת על חקר וידע הרפואה המודרני. ראשיתו של הדיקור המערבי בשנת 1979, כאשר מדען הבחין שהצלחת הטיפולים באלחוש כאבי שרירים נובעת מהריאקציה של החדרת המחט עצמה ולא מהחומר המוזרק. הטיפולים מבוצעים על ידי החדרת מחט דקה ללא חומר מוזרק. קיימות שתי שיטות דיקור מערבי יבש: דיקור שטחי המיועד בדרך כלל לכאב מקומי, ודיקור עמוק בנקודות הטריגר בשרירים.

למי מתאימים טיפולי דיקור מערבי / יבש

טיפולי דיקור מערבי יבש מתאימים לסובלים מפגיעות ספורט, ממתיחת שרירים, מכאבים כתוצאה מתנוחה לא נכונה, כאבים אורתופדיים, כאבי צוואר ושכמות. הטיפול מבוצע בידי מטפל מוסמך בשיטת הדיקור המערבי/ יבש (פיזיותרפיסט, כירופרקט, אוסטאופת או רופא) לאחר בדיקה גופנית מקיפה, ושלילת אפשרויות אחרות למקור הכאב של המטופל.

הדיקור היבש הוא טיפול חודרני ללא תרופות, הנמשך זמן קצר וכרוך בכאב קל. הקלה בתחושת הכאב מורגשת לאחר סידרה קצרה של טיפולים, ולפעמים אף מייד לאחר הטיפול הראשון או כעבור ימים ספורים. את טיפולי הדיקור היבש מחזקים בעזרת טיפולים נוספים כגון תרגילי מתיחות וטיפולים ידניים שמרגיעים כאב ומזרימים את הדם. שילוב של התעמלות מבוקרת והפעלת האיזור הפגוע מתוך מודעות מאפשרים לשמור ולקדם את הישגי הטיפול.