טיפולים אוסטאופתיים לפריצת דיסק

1807692
פריצת דיסק היא פגיעה בחוליות עמוד השדרה, הגורמת לכאבים ולקשיי תנועה חמורים. לפגיעה זו גורמים שונים, שהעיקריים ביניהם הם טראומה או הפעלת לחץ ממושך על חוליות עמוד השדרה. הפגיעה עשויה להתבטא בתופעה הקרויה בלט דיסק, מצב שעלול להחמיר ולהפוך לפריצת דיסק הפוגעת באופן חמור בעמוד השדרה. טיפולים אוסטאופתיים לפריצת דיסק מאפשרים להקל על הכאב ולרפא את מקום הפגיעה.

מהו דיסק בין חולייתי?

דיסק בין חולייתי מאפשר לחוליות עמוד השדרה לעמוד בלחץ ובזעזועים חזקים. הוא דיסקית סחוס עגולה ושטוחה המפרידה בין כל שתי חוליות עמוד השדרה, שמורכב מעשרים וארבע חוליות בין הצוואר למותן וחוליות נוספות בין עצמות העוקץ והעצה.

דיסק מורכב משני חלקים הבנויים מסוגי קולגן שונים - החלק החיצוני מורכב מסחוס סיבי שמחבר את החוליות ומאפשר להן תזוזה, והחלק הפנימי מסחוס ג'לטין גמיש המכיל ברובו מים. הסחוס הפנימי יכול לשנות את צורתו בהתאם לתנועת החוליות שמגיבות על לחץ. הדיסקיות הממוקמות בין חוליות עמוד השדרה מוזנות באמצעות כלי הדם של הגוף והחוליות.

בעיות דיסק בעמוד השדרה

בלט דיסק נגרם בשל לחץ על החוליות הגורם לנוזל שבחלק הפנימי של הדיסקית לבלוט לחלקה החיצוני. כאשר הלחץ שוחק את הסחוס הוא גורם להתפרצות הנוזל. פגיעה מסוג זה אינה גורמת בהכרח לכאב, אך היא גורמת לתופעות לוואי כגון תחושת נימול ובעיות תנועה. טיפול הכולל מנוחה עשוי לאפשר למעטפת הדיסק לשוב למצבה הרגיל.
פריצת דיסק נגרמת כתוצאה מפגיעה בסחוס הדיסק החיצוני, הכולל גם עצבים. הנזק האקוטי גורם לכאבי גב ולכאבים המוקרנים לאזורים אחרים בגוף, לחולשה (בשל לחץ על העצבים) ולבעיות שרירים ושלד, כתוצאה מהיציבה המאולצת הנגרמת כתוצאה מהכאבים. פגיעה בדיסק יכולה להיגרם גם כתוצאה מתאונה או בשל מצב בריאותי.
פגיעות דיסק עלולות להיגרם לאורך כל עמוד השדרה, אך הפגיעות הנפוצות הן פריצת דיסק מותני, הגורמת לכאבי גב תחתון ורגליים ובמצבים חמורים לחוסר יכולת תנועה, ופריצת דיסק צווארי, הפוגעת באזור הצוואר השכמות והידיים.

טיפול בכאבים ובפריצת דיסק

הרפואה השמרנית שמתקשה לטפל בפריצת דיסק מספקת טיפולים הכוללים משככי כאבים ומנוחה ממושכת. ניתוחים מבוצעים רק במצבים קיצוניים. את הפתרון לפריצת דיסק מספקים טיפולים אוסטאופתיים לפריצת דיסק המאפשרים טיפול ישיר ברקמות השלד והשריר.
מקור החסימה והכאב, אינם בהכרח ניתנים להבחנה באמצעות צילומי הרנטגן. על ידי אבחון ידני באזור הפגוע מזהה האוסטאופת את מקורם, בטיפול עדין במיוחד משחרר את זרימת הדם למקום הפגוע ומסיר את הלחץ המופעל על העצבים באזור עמוד השדרה.
הטיפול מאפשר לאזור הפגוע להשתקם ומפחית מהכאב שנגרם כתוצאה מהפגיעה בחוליות. טיפול אוסטאופתי לפריצת דיסק מתבצע ללא מעורבות מיכשור רפואי או תרופות, אך על המטופלים לצרף צילומי CT או MRI, בהתאם לבקשת האוסטאופת המטפל.