כיצד אוסטאופתיה בהריון מסייעת לאם

הריון הוא תקופה שאינה קלה מבחינה פיזית. נדרשת אנרגיה רבה הן לאישה ההרה והן לעובר שניזון באמצעות אמו. כתוצאה מכך מתפתחות בעיות הנובעות מהידלדלות המאגרים התזונתיים בגוף האם כגון - אנמיה שנובעת ממחסור בברזל, מחסור בוויטמינים ובמינרלים וחסרים תזונתיים שגורמים לתופעות שונות: הרחם שגדל גורם ללחץ על אברי הבטן הסמוכים. פרוגסטרון המשתחרר במהלך ההריון 'מפנה' מקום לרחם באמצעות ריפוי רצועות השרירים של מרכז הגוף. על השרירים מוטל לשאת את משקל העובר ולאזן את הבטן הגדלה. כאשר שרירי הבטן והגב חלשים מכדי לשאת את המשקל הנוסף מתווסף לחץ על חוליות עמוד השדרה. כאבי גב נגרמים בשל שינויים הורמונליים, מלחץ רגשי, מגדילת הרחם המשפיעה על היציבה ומהלחץ הנוסף על אברי הבטן. נשים רבות סובלות מכאבי גב במהלך ההיריון, שהנפוצים ביניהם הם כאבי גב תחתון. מקורם הפיזי של כאבי הגב אינו תמיד ברור אך כאבים אלה עלולים להימשך גם אחרי הלידה. שינויים הורמונליים יכולים לגרום להופעת דלקות באברי גוף שונים. העומס על הכליות שגדלות במהלך ההיריון גובר וכך גם קצב יצור השתן. תופעות אופייניות שנובעות בין השאר משינויים הורמונליים הן זיהומים בנרתיק ודליפות שתן. שינויים הורמונליים גורמים גם לתופעות כגון צרבת שנוצרת גם מלחץ על אזור הבטן. דופק הלב מואץ בשל שינויים בקצב מחזור הדם, לעתים נגרם קוצר נשימה בשל זרימת דם שאינה תקינה. בצקת המופיעה בהריון היא תופעה שחשוב לבדוק מחשש לרעלת הריון. נדודי שינה מופיעים כתוצאה שינויים הורמונליים ורגשיים, מגדילת הבטן שאינה מאפשרת תנוחת שינה נוחה, מהתעוררות תכופה לצורך הטלת שתן.

כיצד אוסטאופתיה מסייעת לנשים הרות

אוסטאופתיה בהריון היא חלק משיטה אלטרנטיבית שמשמשת לאבחון ולריפוי כאבים ומחלות ולסיוע לטיפולים אחרים. הטיפולים מבוססים על תורה הוליסטית של ריפוי אבר באמצעות ריפוי הגוף. הטיפול האוסטאופטי אינו סותר טיפולים כגון פיזיותרפיה, עיסוי רקמות, טיפולים אלטרנטיביים וקונבנציונליים, ושיטות טיפוליות כגון יוגה, אבל, רצוי שהאישה ההרה תיידע את המטפל בדבר טיפולים אחרים אם קיימים. הטיפול עדין ואפילו מרגיע. האוסטאפת מאתר נקודות שבהן נוצרה חסימה פיזית בשל תזוזה לא רצויה של עצמות או מלחץ שנוצר על הרקמות ומשחרר אותן באמצעות טכניקות טיפול הייחודיות לשיטה זו. הטיפול הידני מאזן את מערכת השלד והשרירים ומאפשר להרחיב את טווח התנועה. זהו טיפול חשוב במהלך ההריון כאשר הבטן הגדלה לוחצת על אברים פנימיים. כתוצאה מכך נוצרות חסימות במערכת הדם המובילה חמצן ובמערכת העצבים המקרינה כאבים ותחושות כגון נימול. שחרור חסימה מאפשר להשיב את הזרימה התקינה אל הרקמות ואל האברים הפגועים ובכך מסייע להם להתרפא

כיצד מתבצע האבחון האוסטאופתי

אוסטאופתיה לנשים הרות מסייעת בהקלת תסמינים אופייניים לתקופת ההריון ולאחר הלידה. הטיפול האוסטאופתי אינו כולל שימוש במכשירי עזר או מתן תרופות אך מסייע לריפוי רקמות פגועות ומקל על הלחץ הפיזי והרגשי שפועלים על האישה ההרה במהלך ההריון. זוהי שיטה אלטרנטיבית שמבוססת על טיפול ידני בטכניקות שונות מטיפולי כירופרקטיקה או פיזיותרפיה. לפני הטיפול מתבצע אבחון מקיף על ידי האוסטאופט ולעתים מתבקש מידע רפואי נוסף. המטפל מתשאל את האישה ההרה על מצבה הבריאותי, תחושותיה במהלך ההריון, בחילות, כאבים או כל תופעה שמקורה בהריון. לאחר התשאול מתבצעת בדיקה אוסטאופתית שבאמצעותה מאבחן האוסטאופת את הגורם לבעיית התנועה או לכאב. הטיפול דומה במקצת לטיפולים ידניים (מנואלים) אחרים, אבל הוא מתבצע בעדינות מרבית. לרוב נדרשים לא יותר מכמה טיפולים לצורך ריפוי מקור הכאב או הפגתו.

הרגעה ושחרור מכאבים במהלך ההריון

טיפול אוסטאופתי בנשים בהריון מתבצע במהלך כל חודשי ההריון. מכיוון שאינו אגרסיבי ואפילו מרגיע הוא תורם לשלוות הנפש ולרגיעה שהאם ההרה זקוקה להם בתקופת הריונה. הטיפול משחרר ומרגיע והוא מתאים כמעט לכל אישה בהריון. ניתן לטפל בכאבי גב ושרירים ובכאבים שמקרינים לרגליים ולאברים אחרים בגוף ולהקל על הרקמות התומכות ברחם. שחרור חסימות משפר את זרימת הדם ונוזלי הלימפה ובכך מסייע גם לעובר. שחרור הלחץ שהופעל על מערכת העצבים מאפשר לשפר את איכות השינה. כאשר נקודות הלחץ מטופלות ההרגשה הכללית טובה יותר דבר המשפיע על בריאות הגוף כולו. טיפולי אוסטאופתיה לנשים הרות ניתנים גם כחלק מטיפולים רפואיים קונבנציונליים. במסגרות רפואיות רבות מכירים באוסטאופתיה כשיטה טיפולית המקלה על נשים הרות.