אוסטאופתיה לטיפול במערכת העיכול וכאבי בטן

מגוון סוגי הכאבים וההפרעות שיש במערכת העיכול הוא גדול ומפוזר, כאבים באיברים שונים נגרמים מסיבות שונות ומשונות; האוסטאופת, בעזרת בדיקה קלינית פשוטה, יכול להתאים לכאבכם טיפול ספציפי. ישנם מקרים בהם הסימנים עשויים לרמז על בעיות שונות, לכן יהיה צורך בהתערבות של בדיקות נוספות כגון אולטרסאונד, בדיקות דם או צילומי רנטגן. בשורה התחתונה, במידה ולא מדובר בפתולוגיה אקוטית כמו סרטן או זיהום חריף במער’ העיכול – מומלץ מאוד להיוועץ ולטפל בעזרת אוסטאופתיה.

אוסטאופתיה וכאבי בטן? שילוב נהדר!

אחד מעקרונות היסוד המנחים את הטיפול באוסטאופתיה, הוא לעורר תהליכים טבעיים בגוף המסייעים לו לטפל בעצמו. זאת נעשה ע”י איזון פנימי, הניתן להגיע אליו דרך טיפול אוסטאופתי.
לאוסטאופת מגוון דרכי טיפול בהן יוכל לסייע להקלה על הכאבים או לפתרון הבעיה לחלוטין; לדוגמא, יכול האוסטאופת לבחור לעבוד בצורה ישירה על אברי הבטן. המגע המכאני מעודד הגברת זרימת הדם, צמצום הידבקויות איברים ושיפור תפקודה הכללית של מערכת העיכול. מאידך, אפשר לעבוד על מערכת העצבים, האחראית על כלל התפקוד בגופנו. מערכת העיכול מוזנת מחוט השדרה, כאשר כל איבר בה מקבל שדר עצבי מאזור אחר בעמוד השדרה (עמ”ש). ברגע שנצפית הפרעה בתפקוד של איבר מסויים במערכת העיכול, הדבר עלול להעיד על תנועה לא טובה של אותה חוליה המקושרת אליו באופן ספציפי; לכן, עבודה על הגורמים השדרתיים יכולה להועיל ולשפר את תפקודי האיבר במערכת העיכול והפחתת הכאב בו.

הטיפול האוסטאופתי למערכת העיכולטיפול אוסטאופתי לכאבי בטן

ציינו מעלה את המניפולציות השדרתיות שניתן להפעיל, אך הדבר דורש סיבולת כאב גבוהה, שכן לעבוד על חוליות העמ”ש זה לא דבר פשוט וניתן למצוא חלופות עדינות יותר. ברוב הפעמים, מומלץ לפנות לטיפול הויסראלי (טיפול ישיר באיברים הפנימיים), שכן נמצא אפקטיבי כבר מסוף הטיפול הראשון! כמובן שיש צורך באנמנזה מקיפה לפני קבלת ההחלטות ובחירת דרך הטיפול אותה יבחרו האוסטאופת והמטופל יחד.

אחרי אנמנזה, המלצות והיוועצות, יחל הטיפול האוסטאופתי במערכת העיכול בשלושה צירים:

טיפול ישיר באיבר עצמו ובסביבתו

יש כמה גורמים העשויים לפגוע בתפקוד ותנועת האיברים במערכת העיכול –

• הידבקויות בין איברים או רקמות: עשוי להיווצר כתוצאה מחבלה, התערבות כירורגית באזור הבטן והחזה, זיהום מקומי (אפילו זיהום עבר) ובעצם כל טראומה באזור, חדה וכהה כאחד.
  • רפיון הרצועות המחזיקות את האיברים.
  • Visceral-spasm: ספאזם מתאר מצב בו השרירים מכווצים בחוזקה. במקרה הספציפי שלנו, מדובר בכיווץ הסיבים של השריר החלק. תתפלאו לקרוא, שבהרבה מקרים נגרם הספאזם כתוצאה מתגובה רגשית אקוטית לאחר איזשהו מצב הנתפס בעיני המטופל כטראומטי (עשוי להיות אפילו פרידה מאדם אהוב); מלבד הסיבה הזו, עלול להיווצר ספאזם כתוצאה ממצב דלקתי או אפילו גירוי כימי (רגישות לתרופות, מזונות מסוימים או אלרגניים).

טיפול במערכת העצבית

כמו שכבר ציינו מעלה, המערכת העצבית משפיעה בצורה ישירה על מערכת העיכול והפוך. לכן,  כדי לאזן את השדרים העצביים ולסייע לגוף בתהליך הריפוי העצמי שהוא מבצע.

טיפול במערכת האוטונומית

תפקיד המערכת האוטונומית בגופנו הוא ויסות הפעילות של מערכות הגוף, לרבות מערכת העיכול. הטיפול האוסטאופתי במערכת האוטונומית משפר את ההומאוסטאזיס (יציבות הסביבה הפנימית) המשפיעה באופן ישיר על תפקודי המערכת. עוד הוא מסייע בשחרור הרקמות הדבוקות ומגביר את אספקת הדם לאברי מערכת העיכול, מה שמונע כאבים ומעודד פעילות מעיים חיובית (לסובלים מתסמונת המעי הרגיז).

אם כבר ב’תסמונת המעי הרגיז’ עסקינן, נשמח להקדיש לשם ‘המאיים’ הזה התייחסות נקודתית, שכן הוא מנת חלקם של אוכלוסייה רבה בישראל:

• הסיבה שלא ממהרים לאבחן IBS טמונה בסימני התופעה. הסימנים האופייניים הם כאבי בטן, שלשולים ועצירויות, וכמו שכולנו יודעים הסימנים הללו עשויים לרמז על עוד 101 בעיות אחרות מלבד IBS. למשל, זיהום ויראלי שיחלוף תוך יומיים-שלושה.
  • בגדול, רוב האנשים המאובחנים עם IBS סובלים ממנה בצורה קלה ומתמודדים בעצמם ללא כל טיפול או התערבות רפואית עם הסימפטומים; הבעיות מתחילות כשהסימנים חזקים עד כדי כך שהם משפיעים על התפקוד היומיומי של מטופל, ברמת היציאה מהבית (התרחקות מהשירותים והמקלחת).
  • IBS, ברוב המקרים, לא נחשבת מסוכנת! לכן ניתן ורצוי לפנות לטיפול אלטרנטיבי שיכול לשפר את מצב המטופל ולסייע בחזרה לשגרה. במקרים רבים, הטיפול האוסטאופתי הוכח כיעיל וביצוע פעולות פשוטות, כמו לצאת לטייל עם הכלב רבע שעה מחוץ לבית – שוב נראית כמו משימה אפשרית לחלוטין.

לסיכום, חוסר איזון והפרעה התפקודית במערכות שונות בגוף עלול לגרום לחוסר סנכרון ביניהן, מה שבסופו של דבר עלול להוביל להפרעה תפקודית של מערכת העיכול. לשם כך, האוסטאופתים המקצועיים שלנו במרפאת ביאליק, מתייחסים לכל מה שעלול להשפיע על היכולות התפקודיות של כל אחת ממערכות הגוף בנפרד ובמקביל על הגוף כיחידה תפקודית שלמה ואחידה.