לקביעת תור או ייעוץ נא להשאיר פרטים ונחזור אליכם

    הקשר בין מתח נפשי וכאב פיזי-לטיפול אוסטאופתי להקלה בסימנים

    העולם המודרני שאנו חיים בו כיום מאלץ אותנו להתמודד עם מצבי לחץ קיצוניים, בשל ריבוי משימות, קצב חיים מהיר, וזה ללא כל קשר לעיסוק היומיומי שלנו. בטח לא פעם ולא פעמיים מצאתם את עצמכם נוטלים יותר אחריות ממה שאתם יכולים לשאת – מה שמוביל לתחושת מחנק, קושי לסיים משימות, עצבנות, כעס עצמי וכל אלו יחד מביאים אותנו למצב שמתח נפשי קיצוני יותר או פחות מלווה אותנו לאורך רוב החיים.

    אתם לא לבד!

    זו תחושה נורמלית לחלוטין. כמעט כל מי שסביבכם מרגיש לחוץ כאשר עליו לעמוד במשימות רבות ולקבל את ההחלטות הנכונות, מהשנייה הראשונה של היום ועד הרגע בו אתם עוצמים את העיניים. כאשר הלחץ והמתח הנפשי מציפים והופכים להיות לנטל כבד (גם אם הסיבה היא טובה וקבלתם קידום בעבודה), מומלץ לפנות לקבלת טיפול ועזרה טיפול מיידים.

    מהו מתח נפשי?

    כאשר אדם נמצא בסיטואציה אותה הוא תופס כמאיימת, או דבר מה בה נתפס כמאיים והוא אינו מאמין שיש בידו מספיק משאבים להתמודד עם המכשול (מכשול פיזי, ריבוי משימות, אנשים, ועוד) – הוא חווה מתח נפשי. התחושה שהדרישות גבוהות מידי עבורנו מעלה את רמת החשש ומובילה לאט לעלייה במתח הנפשי.

    נהוג לקטלג מתח נפשי כחיובי ושלילי. לרוב, המתח הנפשי החיובי מניע אותנו לפעולה שמקדמת אותנו, והטרמינולוגיה שלו מתאימה יותר ל"התרגשות" או "ציפיה" מאשר "מתח", שמייד מעלה בנו תחושות לא נעימות. עם מתח שלילי אנו עשויים להתמודד לאורך זמן וע"י כך למעשה להוסיף לעצמינו נטל כמו עייפות כרונית, עצבנות, ועוד.

    נפש בריאה בגוף בריא

    הדבר כבר ידוע לכל – למצוקות נפשיות יש השפעה ישירה על מצב הבריאות הגופני. ממחקרים עולה כי מתח נפשי עשוי להוביל לכאבים פיזיים הבאים לידי ביטוי בבעיות במערכת העיכול, מערכת הרבייה ובמקרים רבים משפיעה על מערכת השריר-שלד שלנו כאשר אנו חווים כווצים משמעותיים באיזורים שונים בגוף. איזור הצוואר, כתפיים ושכמות הוא אחד האזורים הפגיעים והרגישים ביותר ללחץ רגשי אך הוא איננו האיזור היחיד  שמושפע ממצב רגשי לא מאוזן.

     כאן אוסטאופתיה נכנסת לתמונה –

    כאבי שרירים נגרמים, לרוב, מכיווץ ממושך או אינטנסיבי, והרי ידוע כי מתח נפשי גורם לכיווץ קבוע בשרירים. לכן, ככל שימשכו הכאבים הפיזיים ימשך המתח הנפשי ולהפך.

    טיפול אוסטאופתי להקלה בסימני המתח הנפשי

    קל מאוד להתבלבל ולחשוב שטיפול אוסטאופתי מיועד לבעיות פיזיות בלבד, שכן הוא מתמקד בטיפול מכני במערכת השריר והשלד, אך לא זו בפרט. רבים משלבים טיפולים אוסטאופתים בחייהם על מנת לטפל בבעיות ממוקדות שמשפיעות באופן ישיר או עקיף על גופנו ועשויות להוביל לכאבים פיזיים ממשיים.

    טיפול אוסטאופתי במתח נפשי- מראות המדע

    בשנת 2012, נערך מחקר בארה”ב על ידי ד”ר פולטי בו נמצאה תגלית ענקית על הקשר בין מתח נפשי לאוסטאופתיה.

    במחקר השתתפו 33 מבוגרים בגילאים 22 עד 56, כאשר כולם עברו בדיקות רפואיות מקיפות לפני ואחרי הטיפול, לצורך בקרה. במהלך המחקר הנבדקים עברו סדרת טיפולי אוסטאופתיה על מנת לבחון את ההשפעה שלהם על המתח הנפשי אצל אדם בוגר, כאשר בין טיפול לטיפול עובר הנסיין מספר בדיקות. רבים מהם מעידים על הרפיה בשרירים המתוחים, הקלה על כאבים באזורים אחרים בגוף. ביניהם היו מעט עוויתות או תחושות לא נעימות.

    מלבד לתאור החוויה בידי הנבדק עצמו, מדדים כמו לחץ דם לאחר הטיפול היה הסיבה העיקרית לקביעה שטיפולי אוסטאופתיה אכן משפיעים בצורה ישירה וחיובית על המתח הנפשי האצור בגופנו. לאחר ניסוי זה פתחו קבוצת ניסוי נוספת בטורונטו, כאשר קבוצת הנסיינים של טיפולי האוסטאופתיההעידו באופן גורף על הקלה במתח נפשי, רוגע ושלווה כלליים בגוף לעומת קבוצת הביקורת, שעברה רק טיפולי תרפיה רגילים – ומעידה על חוסר שינוי.

    כיצד טיפול אוסטאופתי משפר את המצב הנפשי?

    מצב נפשי ירוד עשוי להתדרדר למצב גופני רעוע מהר מאוד. לכן, התערבות אוסטאופתית במצב כזה היא פתרון מצויין לצמצום ההשפעות השליליות וחיזוק המצב הבריאותי- פיזי. כאשר אנו סובלים ממתח נפשי, לחץ, חרדה, דיכאון וכו’, הגוף שלנו מגיב בהגבלת תנועה של אזור מסוים, למשל – קשיון שרירים במקום הכואב, אספקת דם ירודה ועוד. כאבים פיזיים בגוף, המופיעים ‘יש מאין’ מעידים ללרוב על מתחים נפשיים כלשהם בנקודות הכאב, והם נקראים ‘פגיעות מפתח’.

    אצל כל אחד מאתנו הלחץ הנפשי בא לידי ביטוי בצורה שונה.  על אף כל השוני, במרוצת השנים הוכיחו מחקרים שונים כי לחץ נפשי ודיכאון קשורים ישירות לתופעות פיזיות שונות, כמו לדוגמא, זרימת דם מוגבלת למערכת העיכול (מה שבא לידי ביטוי בכאבי בטן לא נעימים ובשינויים ביציאות) מחקרים מתקדמים יותר כבר נוגעים באיברים ספציפיים כמו למשל כיס מרה, או כבד – ומשייכים לכל איבר את האחריות או הקשר לבעיות נפשיות.

    במהל הטיפול האוסטאופתי, מאתר המטפל את נקודות הכאב וחוסר התפקוד ברקמות, איברים או חוליות ומברר האם יש קשר ומה  למצבו הנפשי של הפציינט או האם הוא תרם לתחושת הכאב וגרם לה להתגבר; רבות הפעמים בהן מטופל חווה שחרור רגשי עצים שבא לידי ביטוי בבכי או בצחוק במהלך הטיפול האוסטאופתי. מטרת הטיפול האוסטאופתי הוא להקל על הסובל מהבעיה הנפשי או המתח ולהשפיע על מצבו הנפשי דרך מצבו הגופני

    צור קשר

    מתעניין אודות הטיפול ? קרא עוד לגבי טיפולים אוסטאופתים !

      img