הקשר בין מתח נפשי וכאב פיזי-לטיפול אוסטאופתי להקלה בסימנים

העולם המודרני שאנו חיים בו כיום מאלץ אותנו להתמודד עם מצבי לחץ קיצוניים, בשל ריבוי משימות, וזה בכל לא משנה מה עיסוקינו היומיומי. בטח לא פעם ולא פעמיים מצאתם את עצמכם נוטלים יותר אחריות ממה שאתם יכולים לשאת – מה שמוביל לתחושת מחנק, קושי לסיים משימות, עצבנות או בקיצור מתח נפשי.

אתם לא לבד!

זו תחושה נורמלית לחלוטין; כמעט כל מי שסביבכם מרגיש לחוץ כאשר עליו לעמוד במשימות רבות ולקבל את ההחלטות הנכונות, מהשנייה הראשונה של היום ועד הרגע בו אתם עוצמים את העיניים; כאשר הלחץ והמתח הנפשי עברו את הגבול (גם אם זה לטובה!), מומלץ לפנות לטיפול מיידי.

מהו מתח נפשי?

כאשר אדם נמצא בסיטואציה אותה הוא תופס כמאיימת, או דבר מה בה נתפס כמאיים והוא אינו מאמין שיש בידו מספיק משאבים להתמודד עם המכשול (מכשול פיזי, אנשים, מצבים..) – הוא חווה מתח נפשי; התחושה שהדרישות גבוהות מידי עבורנו מעלה את רמת החשש ומובילה לאט לעלייה במתח הנפשי.

נהוג לקטלג מתח נפשי כחיובי ושלילי, כאשר המתח הנפשי החיובי מניע אותנו לפעולה שמקדמת אותנו, בעוד המתח הנפשי השלילי עשוי ‘להיגרר’ איתנו לאורך זמן ולהוסיף על עצמו נטל כמו עייפות כרונית, עצבנות ועוד.

נפש בריאה בגוף בריא

הדבר כבר ידוע לכל – לבעיות נפשיות יש השפעה ישירה על מצב הבריאות הגופני; ממחקרים עולה כי מתח נפשי עשוי להוביל לכאבים פיזיים הבאים לידי ביטוי בבעיות במערכת העיכול, מערכת הרבייה ואפילו על מערכת השריר-שלד שלנו; כאן אוסטאופתיה נכנסת לתמונה –

כאבי שרירים נגרמים, לרוב, מכיווץ ממושך או אינטנסיבי, והרי ידוע כי מתח נפשי גורם לכיווץ קבוע בשרירים; לכן, ככל שימשכו הכאבים הפיזיים ימשך המתח הנפשי והפוך.

טיפול אוסטאופתי להקלה בסימני המתח הנפשי

קל מאוד להתבלבל ולחשוב שטיפול אוסטאופתי מיועד לבעיות פיזיות בלבד, שכן הוא מתמקד בטיפול מכני במערכת השלד, אך לא זו בפרט. רבים משלבים טיפולים אוסטאופתים בחייהם על מנת לטפל בבעיות ממוקדות שמשפיעות באופן ישיר או עקיף על גופנו ועשויות להוביל לכאבים פיזיים ממשיים.

טיפול אוסטאופתי במתח נפשי מראות המדעworried-girl-413690_640

בשנת 2012, נערך מחקר בארה”ב על ידי ד”ר פולטי בו נמצאה תגלית ענקית על הקשר בין מתח נפשי לאוסטאופתיה.

במחקר השתתפו 33 מבוגרים בגילאים 22 עד 56, כאשר כולם עברו בדיקות רפואיות מקיפות לפני ואחרי הטיפול, לצורך בקרה; במהלך המחקר הם עברו סדרת טיפולי אוסטאופתיה על מנת לבחון את ההשפעה שלהם על המתח הנפשי אצל אדם בוגר, כאשר בין טיפול לטיפול עובר הנסיין מספר בדיקות. רבים מהם מעידים על הרפיה בשרירים המתוחים, הקלה על כאבים באזורים אחרים בגוף בהם היו מעט עוויתות או תחושות לא נעימות.

עם כל הכבוד למילותיהם, מדדים כמו לחץ דם לאחר הטיפול היה ה’גושפנקה’ העיקרית לקביעה שטיפולי אוסטאופתיה אכן משפיעים בצורה ישירה וחיובית על המתח הנפשי האצור בגופנו. לאחר ניסוי זה פתחו קבוצת ניסוי נוספת בטורונטו, כאשר קבוצת הנסיינים של טיפולי האוסטאופתיה מעידים על הקלה במתח נפשי, רוגע ושלווה כלליים בגוף לעומת קבוצת הביקורת, שעברה רק טיפולי תרפיה רגילים – ומעידה על חוסר שינוי.

טיפול אוסטאופתי משפר את המצב הנפשי

מצב נפשי ירוד עשוי להתדרדר למצב גופני רעוע מהר מאוד; לכן, התערבות אוסטאופתית במצב כזה היא הפתרון האולטימטיבי לצמצום ההשפעות השליליות וחיזוק המצב הבריאותי הפיזי. כאשר אנו סובלים ממתח נפשי, לחץ, חרדה, דיכאון וכו’, הגוף שלנו מגיב בהגבלת תנועה של אזור מסוים, למשל – קשיון שרירים במקום הכואב, אספקת דם ירודה ועוד; כאבים פיזיים בגוף, המופיעים ‘יש מאין’ ברוב הפעמים מעידים על מתחים נפשיים כלשהם בנקודות הכאב, והם נקראים ‘פגיעות מפתח’.

אצל כל אחד מאתנו הלחץ הנפשי בא לידי ביטוי בצורה שונה; אך על אף כל השוני, במרוצת השנים הוכיחו מחקרים שונים כי לחץ נפשי ודיכאון קשורים ישירות לתופעות פיזיות שונות, כמו לדוגמא, זרימת דם מוגבלת למערכת העיכול (מה שבא לידי ביטוי בכאבי בטן לא נעימים בכלל); מחקרים מתקדמים יותר כבר נוגעים באיברים ספציפיים כמו למשל כיס מרה, או כבד – ומשייכים להם את האחריות לבעיות נפשיות.

במהל הטיפול האוסטאופתי, מאתר המטפל את נקודות הכאב והדיספונקציה ברקמות, איברים או חוליות ומברר האם יש קשר למצבו הנפשי של הפציינט או האם הוא תרם לתחושת הכאב וגרם לה להתגבר; רבות הפעמים בהן מטופל חווה שחרור רגשי עצים שבא לידי ביטוי בבכי או בצחוק במהלך הטיפול האוסטאופתי. מטרת הטיפול האוסטאופתי הוא להקל על הסובל מהבעיה הנפשי או המתח ולהשפיע על מצבו הנפשי דרך מצבו הגופני.