כאבים ותופעות ברצפת אגן (פרינאום)

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן הנו מונח אשר מתייחס לחלקו התחתון של האגן, לשרירים, לרקמות החיבור ולאיברים הנמצאים בו. לרצפת האגן צורת ערסל ובו מצויים בעקר שרירים רצוניים (אשר אנו שולטים על תפקודם) האחראים על השליטה שלנו בסוגרים (התאפקות או מתן צרכים), רקמות חיבור ותשתית כלי דם ועצבים.

שרירי רצפת האגן

תפקידם של שרירי רצפת האגן הוא לתמוך באיברים הנמצאים באזורו, שלפוחית השתן, המעיים, החלחולת (רקטום) והרחם. שרירי הצפת האגן מהווים חלק משרירי הליבה ובכך תומכים ביציבה וממלאים תפקיד בעת קיום יחסי מין, זקפה ואורגזמה.

גורמים לכאבים ברצפת האגן

רפיון- רפיון רצפת אגן ימצא לרוב אצל נשים לאחר לידה, לאחר צניחה של איברים פנימיים או הדבקות רקמות אחת לשניה. הרפיון יתבטא בעקר בכאב וביכולת פחותה של שליטה על השתן.

כווץ- כווץ בשרירי רצפת האגן יכול להגרם מסיבות רבות. בעיות אורטופדיות ברגליים ומפרקי האגן, פגיעה בעצם הזנב בעת תאונה, חבלה או לידה, מאמץ יתר של השרירים בעת מתן צרכים, דלקות חוזרות כגון מעי רגיז, שלפוחית שתן כואבת, דלקות נרתיק ופות ועוד.

הכאבים עצמם

את בעיות השרירים האפשריות בשרירי רצפת האגן נהוג לחלק לשניים. רפיון יתר וכווץ יתר.

רפיון יתר של השרירים

לרוב קשור בצניחת איברים פנימיים ויתבטא בקושי בשליטה על הצרכים.

כווץ יתר של שרירי רצפת אגן

לרוב כיווץ ייתר יתאפיין בכאבים בעת קיום יחסי מין, קושי במתן צרכים, טחורים, פיסורות (חתכים קטנים בפי הטבעת). כווץ יתר בשריר עשוי להוביל לקיצורו ולאחר זמן מה גם להיחלשותו ולתפקוד פחות יעיל. בנוסף, כווץ יתר עשוי להביא להקרנת כאב לאזור הבטן התחתונה, גב תחתון, ירכיים, פירנאום (חיץ הנקבים) ועצם הזנב. הקרנה כזו נקראת ‘טריגר פוינט’ (נקודות הדק/ מעוררות כאב).

כאבים כרוניים ברצפת האגן מוגדרים ככאב שמתרחש מתחת לטבור ונמשך לפחות חצי שנה, אך גם למי שסובל מכאב כזה מספר שבועות בלבד מומלץ לגשת להיבדק כדי למנוע נזק והחמרה עתידיים.

אצל נשים: מערכת המין והרבייה המורכבת של נשים מצויה כולה באזור הבטן התחתונה ורצפת האגן. שיבושים במערכת זו כגון כאבי וסת וביוץ קשים, פטריות, דלקות בעברי המין ובדרכי השתן, סימפיוליזיס (כאבים במפשעה ובגב התחתון בהריון) ועוד, עשויים לגרום לכאבים עזים באזור רצפת האגן בנוסף לכאבים המאפיינים בעיות בשרירים. כאבים באזור אגן תחתון כוללים כאבים בעצם הזנב (עצם העוקץ), בריחת שתן ברפיון שרירים, אצירת שתן וצואה במצב של כווץ שרירי, כאבים בזמן חדירה, פיסורות (חתכים בפי הטבעת) שחוזרות על עצמן, וסיבוכים נוספים לאחר לידה.

אצל גברים: גם גברים עשויים לסבול מכאבים נוספים באזור רצפת האגן והגב התחתון. כאבים באזור אגן תחתון (פרינאלים- חיץ הנקבים) , כאבים בעצם הזנב (עצם העוקץ), כאבים לאחר מתן שתן, כאבים לאחר גמירה בפין, באשכים או בפרינאום, אצירת שתן בכווץ שרירים ופיסורה החוזרת על עצמה.

הסיבות לכאב מלבד כווץ או רפיון שרירים הינן מגוונות ויכולות להיגרם בגלל פגיעה באיברים פנימיים כמו מערכת השתן, מערכת המין או מערכת העיכול, מפרקים ורקמות חיבור.

דרכי טיפול

טיפול אלטרנטיבי ואוסטאופתי בפרט מציע פתרון מצוין, יעיל, טבעי ועדין לבעיות אלו. טיפול כזה עשוי לדחות ואף למנוע את הצורך בטיפולים אגרסיבים יותר כגון נטילת משככי כאבים חזקים ואף ניתוחים.

אבחון נכון של טיב ומקור הכאב או הבעיה, מהווה בסיס חשוב בכדי לבחור את הטיפול הנכון עבור הבעיה הספציפית. האוסטאופת יבצע בדיקות ותשאול מכוון למטופל, ולאחר מכן יוכל להתחיל לטפל. טיפול אוסטאופתי הנו טיפול ידני (מנואלי), המערב מגע עדין במטרה לסייע לרקמה הבעייתית לחזור לתפקוד הנכון, בנוסף יוכל להשתמש בדיקור יבש (מערבי) מקומי בשריר שימצא תפוס ביותר.

אין צורך במגע ישיר באיבר אינטימי, מכיוון שמקור הכאבים והבעיות נובעים ברקמות הנקשרות מסביב לאזור הפגוע ולא באזור עצמו.

מומלץ להגיע לטיפול בלבוש שיהיה נוח למטופל, ומלווה שיתלווה למהלך הטיפול.

טיפולים נוספים

• פיזיותרפיה לרצפת אגן