ניתוח “כפתורים” לילד? אפשר גם בלי! /דלקת אוזן תיכונה בילדים (otitis media)

כתב- ליאור אשכנזי D.O. אוסטאופת שותף במרפאת ביאליק מרפאה אוסטאופתית ©
ילדים רבים סובלים מדלקות אוזניים חוזרות. הטיפול הראשוני הנכון לדלקת האזנים התיכונה הוא אנטיביוטיקה בכדי לטפל בדלקת הנוצרת מזיהום. למרות הטיפול, ילדים רבים סובלים עדיין מדלקות חוזרות ונשנות ללא הפסקה. הטיפול המונע שהרפואה הציבורית מציעה כיום הוא ניתוח "כפתורים". בכדי להבין מה עושים בניתוח ומדוע עושים אותו, כדאי להבין קודם כל, מה גורם לכך, ומדוע עושים אותו.

ממה נוצרת דלקת אוזניים תיכונה (otitis media) - המחשבה היום שהדלקת שנוצרת מזיהום של חיידקים שמתיישבים על התעלה האוסטכיאנית שסובלת מחוסר ניקוז והתאוריה השנייה להיווצרות הדלקת- חיידקים שעולים דרך התעלה לכיוון האוזן .
המערכת הפנימית של האוזן מפרישה בצורה קבועה חומר מסכך, הנועד להדביק לכלוך ולהרחיק כל גוף זר העלול להיכנס לאוזן, אותו חומר מתנקז לתוך תעלה פנימית נוספת הנקראת "התעלה האוסטאוכיאנית" (ostachian tube), תעלה צרה מאוד שעוברת במקום צפוף במיוחד ומנקזת את החומר לחלל הלוע, משם החומר מחליק ללוע לגרון ויוצא לדרך מערכת העיכול.
הבעיה מתחילה, כאשר התעלה, שעוברת באותו מקום צפוף, נחסמת על ידי נפיחות אזור אחר הצמוד לתעלה. כאשר התעלה נחסמת, ההפרשות אינן מצליחות להתנקז ונשארות בתעלה. על ההפרשות מצטברים חיידקים שגורמים לאותה דלקת.
הדלקת חוזרת ונשנית כאשר התעלה האוסטאכיאנית נשארת סגורה או שלא ממלאת את יעודה ואינה מנקזת בצורה טובה ויעילה. לכן, ב"ניתוח כפתורים" הרופא, מחדיר כפתורים לתוך אותה התעלה, בצורה חודרנית ובהרדמה, בכדי להשאיר את התעלה פתוחה, וכך הנוזל יוכל לצאת.
הטיפול האוסטאופתי, מצליח לטפל בתופעה, בצורה לא חודרנית ולא אגרסיבית, ואף במקרים רבים להעלים אותה לגמרי! האוסטאופת, שמיומן בטיפול עדין ועמוק, מצליח בצורה מדויקת לפתוח את התעלה על ידי משיכה וטיפול ברקמות הרכות, לאמן את הרקמה והעצמות להתרכך ולהשאר יותר פתוחה.
במקרים רבים, כבר בטיפול הראשון המטופל מדווח על הרגשת לחץ מופחת ואף טפטוף של הנוזל לתוך הגרון.
האם הטיפול מתאים גם למבוגרים עם אותם התסמינים? בהחלט! אבל למבוגרים הבעיה יותר מורכבת, הרקמה יותר קשוחה, עצמות הראש כבר סגורות ואינן גמישות כשל ילדים. בהחלט
האם הטיפול עלול להזיק? - הטיפול מציע אלטרנטיבה בטוחה, ללא שום פעולה חודרנית או פעולה מסוכנת! כאב יתכן תוך כדי טיפול בעקבות רגישות של המקום, הדלקת עצמה, או לחץ המופעל בדרך קבע על הרקמה.